Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Zanders skrev:Ja man kan gå in i menyerna och stänga av adaptiva. Samma med det automatisk helljuset.
Om man håller inne knappen på ratten för farthållaren i några sekunder så växlar den mellan vanlig och adaptive. Dock återgår den alltid till adaptive igen nästa gång man startar bilen.
toast skrev:
Zanders skrev:Ja man kan gå in i menyerna och stänga av adaptiva. Samma med det automatisk helljuset.
Om man håller inne knappen på ratten för farthållaren i några sekunder så växlar den mellan vanlig och adaptive. Dock återgår den alltid till adaptive igen nästa gång man startar bilen.

Sedär ja, man lär sig något nytt varje dag! :-)-)
Mycket bra! Adaptiv på motorväg när man håller högre hastighet än medelbilen är ju ingen höjdare.
toast skrev:
Tror att det detta gäller endast MY14 och nyare? På min MY13 blir jag av med farthållaren helt när radarn är blockerad. Men om den går att stänga av i menyn har jag inte kollat... Jag älskar den adaptiva men automat blir den säkert ännu bättre!

Sen finns det mycket godis att plocka på bilen :D snåla inte då ångrar du dig bara.
MartinS skrev:Mycket bra! Adaptiv på motorväg när man håller högre hastighet än medelbilen är ju ingen höjdare.
Hur skulle en "vanlig" farthållare lösa problemet bättre i de lägena?

För mig fungerar adaptiv farthållare på motorväg bra. Kommer jag ifatt en bil som håller lägre hastighet än mig så anpassar sig bilen, en "vanlig" farthållare hade jag behövt koppla ur i de lägena för att sedan återaktivera manuellt..
Kite skrev:
MartinS skrev:Mycket bra! Adaptiv på motorväg när man håller högre hastighet än medelbilen är ju ingen höjdare.
Hur skulle en "vanlig" farthållare lösa problemet bättre i de lägena?

För mig fungerar adaptiv farthållare på motorväg bra. Kommer jag ifatt en bil som håller lägre hastighet än mig så anpassar sig bilen, en "vanlig" farthållare hade jag behövt koppla ur i de lägena för att sedan återaktivera manuellt..

Håller man +120km/h på en svensk motorväg och kör om de flesta, och INTE vill ligga i vänsterfilen hela tiden, utan går in i högern när det är fritt en bit framåt är det ofrånkomligt att bilen börjar släppa på gasen när man närmar sig bilen framför, INNAN man tänkt svänga ut i vänstern för att köra om. Hur kort avstånd man än har inställt. Ju kortare man har inställt på desto hårdare blir gas-släppet/bromsen.

Med en vanlig farthållare kan jag hålla konstant fart och välja fil när jag vill, inte anpassa mina filbyten till när jag tror att bilen vill börja bromsa. Jag är inne på det fjärde året med bilen nu och jag har ännu inte lär MIG anpassa mig till BILENS beteende fullt ut... Bilen bör kunna anpassa sig till föraren, inte tvärt om.

Men för transport/kö-körning på landsväg är det rätt behagligt med den adaptiva, men jag har sällan det tålamodet att jag vill ligga bakom någon och såsa allt för länge.

/Martin
Jag har en XC70 -12 med adaptiv farthållare. Jag har inga problem med den på motorväg, även när jag håller högre hastighet.

Jag ställer in lägsta avståndet, och innan den börjar bromsa byter jag till vänster fil. Det fungerar utmärkt för mig. Jag har inget behov av att köra upp i häcken på de som åker långsammare i högerfil.

Om någon kör långsammare i vänsterfil så bromsar farthållaren alldeles lagom och jag hamnar på "lagom" avstånd till denne byter fil. Fungerar också bra för mig.

Däremot tycker jag inte alls om att farthållaren inte alls fungerar när radarn täcks med snö. Egentligen är det inte heller ett stort problem. Man kan ifrågasätta om man ska åka med farthållare när det snöar så pass mycket att radarn täcks. Men lite mer valfrihet hade varit bra här -- som på senare modeller.
Säg att du kör 5km/h snabbare än den i höger filen. Från det att du tvingas köra ut i vänstern är det långt fram till den framför. Man tvingas ligga onödigt länge i vänsterfilen upplever jag. Det har inte med att köra upp i röven på den i högern innan, det handlar om att hålla vänsterfilen fri.

Om man dessutom har den inställd på ett lite längre avstånd för att slippa "panikbromsingar" om man kommer ikapp någon i 90km/h, så är det en evighet man tvingas tillbringa i vänstern om man kör om de som åker marginellt saktare.

Det blir ett j-vla plannerande för att bilen skall kunna sköta sitt. Ändra avståndet fram och tillbaka, hålla koll på när den börjar bromsa (vilket beror på framförvarande bils avstånd OCH hastighet). Det är INTE avslappnat att köra med adaptiv farthållare på motorväg om man kör fortare än snittet, det är min åsikt iallafall.

Vad det gäller blötsnö som sätter sig i grillen har det hänt mig många gånger, trots att väglaget har varit perfekt. Så igenkladdad radar och dåligt väglag behöver inte hänga ihop. Det är sjukt störigt att få stanna var tredje mil för att ta bort snömodd i grillen.

Bild

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]