Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Vad finns det som man själv kan titta på när fyrhjulsdriften plötsligt lagt av på en V70 2012 med Haldex 5?
Finns det någon säkring som kan kollas osv. Det sitter väl pumpar på dessa som borde gå på en säkring.
Det är inte min bil så jag kan inte själv kika å den.
Verkstäderna har fullt upp ett par veckor framåt så det tar tid att få det åtgärdat.
av Schmoyoho
Om det går på en säkring kanske det står i instruktionsboken? Alt. börja kolla alla säkringar hejvilt.

F.ö har MY12 gen 4 av haldex, gen 5 kom med MY13.
Användarvisningsbild
av sthlm
Det är nog en MY13 uttagen 12 för det sitter iallafall haldex 5 i den.
Hade jag instruktionsboken skulle jag grotta ner mig i den :(

Edit. Är tydligen säkring #23 i bagaget som skall kollas
Användarvisningsbild
av apersson850
Då är det ändrat, för i min är det säkring 29 vid passagerarsidan fram (11C/29). Men min är en 2012 med Haldex 4.

Vad händer, då? Ingenting alls? Felmeddelanden eller andra konstigheter?
Användarvisningsbild
av sthlm
apersson850 skrev:Då är det ändrat, för i min är det säkring 29 vid passagerarsidan fram (11C/29). Men min är en 2012 med Haldex 4.

Vad händer, då? Ingenting alls? Felmeddelanden eller andra konstigheter?
Du har helt rätt angående säkringen, det var fel instruktionsbok jag hittade på nätet.
Inga felmeddelanden eller andra konstigheter utan bara avsaknad av AWD.
Eventuella felkoder skall läsas av i morgon bitti på en verkstad.. spänningen är olidlig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sthlm skrev:Det är nog en MY13 uttagen 12 för det sitter iallafall haldex 5 i den.
Hur långt har den rullat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kan ju va vad som helst, men av vad man läst sig till, och om man drar lite egna slutsatser skulle jag kunna sätta en slant på täppt förfilter till pumpen...
Användarvisningsbild
av sthlm
VolvoB20 skrev:
sthlm skrev:Det är nog en MY13 uttagen 12 för det sitter iallafall haldex 5 i den.
Hur långt har den rullat?
12.000 och det var tydligen bakre "klumpen" som totalhavererat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Då lever jag som kört 14000 mil på övertid nu, då? Fast jag har ju Haldex 4, förstås. Kanske gör skillnad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Då lever jag som kört 14000 mil på övertid nu, då? Fast jag har ju Haldex 4, förstås. Kanske gör skillnad.
Större och fler lameller, större oljevolym, riktigt oljefilter och en snabb pump som bara behöver dras åt de få fall som det faktiskt slirar borgar nog för att gamla Haldex 4 har betydligt större chans att hålla länge.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]