Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Tänker på att chippa en S60 2.4 140hk. Bsr har 20% rea nu och kostar 1992kr. Steg1 188hk - 248Nm. Planerar göra det imorgon men man kan provköra trimsatsen i 2 timmar. Vill inte ha själva dosan sen. Vad tänker ni? Är det värd att göra den? Några negativa saker man ska tänka på? Någon som gjort den nyligen?
Vh
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
av LaRy
Jag gjorde det för ca 1 månad sedan. Jag har bara sett fördelar. Din nuvarande 140hk är ungefär som en diesel, när du kommer upp i ca 4500rpm, dags att växla ifall du har bråttom. Efter trimming är 4500 rpm när motorn vaknar till liv, fortsätter med förbättrat acc hela vägen upp till 6000rpm. Men något oväntat blev motorn smidigare vid finkörning. Jag har alltid haft problem att komma iväg riktigt mjukt, gärna lite högt varvtal vid start för att inte få tjuvstopp, när 2-an trillade i fick jag vara mycket exakt för att undvika en sorts dubbelknyck då kopplingen släpptes upp. Allt detta är borta, mycket smidigare motor. Jag har dock ej märkt att bensinförbrukningen minskat, den har ej heller ökat. Jag är nöjd! Bilen skall dock lära sig de nya egenskaperna, så riktigt bra blir det inte förrän efter ca 20 mil.
av Schmoyoho
När du skriver att du inte vill köpa loss dosan (PPC:n?) så tänk på att du kan tappa trimmet. Om jag förstår det rätt så kan BSR:s ändringar skrivas över om någon viss mjukvara uppdateras vid service. Kanske är mindre sannolikt iom att det är en lite äldre bil och äldre motor men hur pass sannolikt det är kanske någon annan kan svara på...?
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej igen. Har idag trimmat som sagt min S60 2.4 140hk men först provkörde jag trimsatsten i halv timme och blev positivt överraskad. Den går mycket bättre på högre varv typ från 3500-6000. Fjärde växel från 110-190 km/h provade jag en gång och fan vad den gick. Betalade de 1992 kr och åkte hem nöjd. Märkte förbättring i själva stadskörning, mer mjuk och lugn. :D
Det med att ändringarna kan skrivas över stämmer om man servar bilen i org Volvo verkstad. För min del gäller inte det :D
av Pcwr
Vilken bensin (oktanhalt) tankar ni era BRS-chippad bilar med?
Har läst att BRS-chippad bil måste köras på 98-oktan bensin.
av LaRy
Jag har provat med både 95 och 98 oktan. Skall jag vara helt ärlig marker jag ingen skillnad. Ej heller i bensinförbrukningen som skulle motsvara det högre priset. Intressant att höra feedback från andra!

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]