Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 940 ltt 96:a.

Vill undersöka relät till motorfläkten.

- Är det detta? http://www.q-partssweden.com/rela-flakt ... ts_id/4298

eller detta ? http://auto.bildelsbasen.se/global/imag ... 70&height=

-Var exakt hittar jag relät?
...har letat i moturrummet utan större framgång.

- Kan man testa relät om det fungerar korrekt, hur?

...vad jag läst så har jag uppfattningen om att relät inte bara styr kylfläkt utan även spridarna o trycket i bränslepumpen (?) ?:-/
Ser ut som på andra länken. Sitter långt framme till höger i motorrummet. Styr bara fläkten. Enklaste sättet att prova att det fungerar är väl att varmköra motorn och sen låta bilen stå på tomgång med kupévärmen avstängd. Då ska fläkten starta efter en liten stund.
NilsO skrev:Ser ut som på andra länken. Sitter långt framme till höger i motorrummet. Styr bara fläkten. Enklaste sättet att prova att det fungerar är väl att varmköra motorn och sen låta bilen stå på tomgång med kupévärmen avstängd. Då ska fläkten starta efter en liten stund.
TACK! Jag har aldrig fattat vad som är höger o vänster när man pratar motorrummet, sett från när man sitter i bilen eller när man står o meckar? :D

Om fläkten går och jag drar ut sladdarna till relät, slutar fläkten då eller kommer den snurra på vidare? Jag antar fläkten kommer gå då "datorn" i bilen ställer in sig på värsta scenariot, dvs att motorn är varm.
Man utgår alltid från hur föraren skulle sett det oavsett var man själv står. Höger i motorrummet är alltså samma sida som höger framhjul sitter på.

Den andra frågan kan du nog lura ut svaret på om du funderar över vad ett relä är.
Relät satt inte till höger utan till vänster (sett från när man sitter o kör bilen) :D Det satt direkt under vänster lykta! ...dvs framför bilbatteriet. Det sitter fast med två stycket klips i metall, är det bara att "dra upp" relät för att få loss det?
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]