Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Du skrev i ditt första inlägg i tråden att du anmält händelsen till polisen. Har du gjort det också, eller är det ett sätt att få den andre bilisten att regera? Att den andre skall höra av sig till dig kan du nog glömma.
Jag har gjort det på riktigt. Vad skulle du göra om du viste att du inte har kört på en annan bil? Jag skulle ringa för att motbevisa detta. I mina ögon är han skyldig.
Men det finns en teoretisk möjlighet att det är ett sammanträffande och hans skada uppstått någon annan stans. Risken finns därför att du får kontakta Trafikförsäkringsföreningen och anmäla smitning. Men jag håller med, föraren av den andra bilen borde ringt dig om han sett lappen.
Riktigt så här fungerar inte rättsväsendet i Sverige (lyckligtvis). Man har ingen skyldighet att bevisa sig oskyldig, det är tvärtom.
Utan vittnen kommer inte bilderna att räcka.

För övrigt håller jag med ovanstående. Om han planerat att smita, är det inte märkligt att parkera framför dig då?
För att avsluta tråden kan jag säga att jag har blivit uppring idag av personen som körde på min bil. Personen har erkänt och kontaktat sin försäkring för att erkänna. Det var snällt. Men när det gäller lag och vad som gäller som vissa skrev längre upp är det inte så konstigt att det händer saker som inte borde hända. Med andra ord kan du köra på en bil och istället för att åka iväg stannar du och spelar dum för att då är du inte skyldig eftersom du inte har åkt iväg?! Vissa saker är helt löjliga måste jag erkänna efter det som hände igår. Polisen vill inte blanda sig i???!!!! Försäkringserande enligt dem. Jag skadebesiktade bilen och ingen brydde sig om bilderna det var inga starka bevis enligt dem till slut fick jag maila dem til försäkringen för att jag insisterade. Om lagen är sån med massa hål i då borde vi vara rädda om oss och våra kära. Mitt problem fick ett lycklig slut men dem flesta kommer att inte ha samma tur som jag.
Om lagen fungerade som du vill skulle man bara kunna parkera sin krockade bil bredvid en bil som har någorlunda matchande repor, ta ett kort, och sedan hävda att de uppstod där. Det är ännu mer orimligt.
Lövet skrev:Om lagen fungerade som du vill skulle man bara kunna parkera sin krockade bil bredvid en bil som har någorlunda matchande repor, ta ett kort, och sedan hävda att de uppstod där. Det är ännu mer orimligt.
Om lagen fungerar så som du säger då kan man krocka med andra och skita i det. Det ör mer orimligt än att jag hittar en bil som matchar mina skador.
Nej. Med dagens upplägg är man oskyldig till dess motsatsen bevisats. Det tycker jag är bättre.
Lövet skrev:Nej. Med dagens upplägg är man oskyldig till dess motsatsen bevisats. Det tycker jag är bättre.
Jag snackar bara om bilar när jag diskuterar här vem som är skyldig eller ej. Problemet är att ingen bryr sig om vem som ör skyldig eller ej. Vad vill du ha för bevis om inte bilder på skador och bilder på färska repor samma höjd bilen framför din bil. En smutsig,skitig bil med färska rena repor. Tror du kommer ändra uppfattningen om du drabbas som jag. Men visst så länge man inte drabbas har man inga problem,då ör det lättare att vara klok också.
Jag har drabbats flera gånger. Vill inte ha ett osäkert rättssystem ändå.
sony skrev: Om lagen fungerar så som du säger då kan man krocka med andra och skita i det. Det ör mer orimligt än att jag hittar en bil som matchar mina skador.
Nu är det ju så, att om man råkar "puffa till" en bil så ger man sig till känna utan att den drabbade behöver upptäcka skadan och påpeka att man vill bli kontaktad. Eller så ser man sig om och drar därifrån. Det senare är inte ovanligt tyvärr. Att man bara parkerar och går därifrån är nog det ovanligaste. Som jag ser det är det nämligen avvikande från olycksplats det med, om man inte har gjort allt för att kontakta motparten. Men nu har du fått kontakt med en halvärlig person, det vill jag kalla tur.

Du skriver om spridare som kanske läcker. E[…]

Svart grill

Jag har ett sådant liggande som jag inte beh[…]

Elmanövrerad baklucka xc40

Felet förekommer emellanåt. Det är[…]

Okej hur var körningen då? Jätte j[…]