Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lurging
Hejsan

Efter några Volvo-lösa år, då jag provat mig fram med lite annat, har det åter blivit dags att köpa Volvo. Tror det skall bli en V70 diesel.

Några frågor: Till vilken årsmodell kom den svenska motorn (tror det är common rail-motorn) ? Är det en bra motor? Är VW/Audi-dieseln som satt i de tidigare modellerna ok?

Något jag bör se upp med, då jag skall ut och kolla objekt?

Tack för hjälp.
Användarvisningsbild
av SvenB
V70 diesel är ett vidsträckt uttryck. Svenska motorn, menar du den femcylindriga som kom i början på 70 talet, eller?

Edit. Helt fel århundrade 2000 talet menar jag förstås. :oops:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av tottish85
SvenB skrev:V70 diesel är ett vidsträckt uttryck. Svenska motorn, menar du den femcylindriga som kom i början på 70 talet, eller?
Ja den hade nog common rail så förmodligen är det den han syftar på...........eller? :)

Lurging skrev:Hejsan

Efter några Volvo-lösa år, då jag provat mig fram med lite annat, har det åter blivit dags att köpa Volvo. Tror det skall bli en V70 diesel.

Några frågor: Till vilken årsmodell kom den svenska motorn (tror det är common rail-motorn) ? Är det en bra motor? Är VW/Audi-dieseln som satt i de tidigare modellerna ok?

Något jag bör se upp med, då jag skall ut och kolla objekt?

Tack för hjälp.
D5252T är väl den Vw-motorn du tänker på. 140hk tdi. Är inte så insatt i den men den är väl beprövad och brukar rulla långt :) VAG är över lag rätt bra på dieslar :)

D5244T är volvos egna common rail som kom i början av 2000-talet, D5an. Kanske finns andra?
Användarvisningsbild
av tottish85
" Under 2001 till årsmodell 2002 presenterades Volvos nya D5-motor, den första egenutvecklade commonrail dieselmotor med fem cylindrar och en slagvolym på 2.4 liter som utvecklade 163 hk och 340 Nm."
av Lurging
Tack för svar. Jo, jag menar de bilar som kom från och med år 2000 och framåt. Ok, så då kom Volvos common rail redan på 2001-modellen. Och den är på 2,4 l, medan VW-dieseln är på 2,5, eller?

Tack/Lars
Användarvisningsbild
av Perc
VAG-dieseln rullar tills fan avlöser den. Bra motor.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja. Imo är det lite hugget som stucket på en tidig d5 eller sen d5252t (vag)
Jag har haft många med vagmotorn, det som går sönder är vakumpump och mängdgivaren i pumpen. Man ska även sköta rembyten noga, kamrem 12000 mil, pumprem 6000 mil och justering pumpinställning 3000 mil.
Användarvisningsbild
av milktrucker
både den svenska och den tyska spisen är kvalitativa saker, men tysken är ingn miljövän och därför beskattas den skyhögt mot svensken. 7000 mot 4000 kr vad jag sett och hört.
Användarvisningsbild
av milktrucker
D5 fanns inte 2001. Du får kolla på MK 2000 eller MK 2005 PM

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]