NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stormaren
Hej. Egentligen inget diskussionsunderlag på den här tråden,men jag ville bara dela med mig av min erfarenhet ifall någon skulle råka ut för samma sak.
En dag när jag var ute och åkte tändes motorlampan på min C70 T5 2006. Efter volvo haft inne bilen 2 ggr visar det sig att det är en kortslutning i ett värmeelement i oljefälla (pcv) . Denna kortslutning gjorde att säkring 35 i motorrummet tror jag det var ,löste ut hela tiden och slog ut en massa andra saker också.

Just denna modell (och säkert v50 å c30) får man byta hela oljefilterhuset. Bilia skulle ha 8000:- för detta jobb vilket jag tyckte var väl saftigt . Därför gjorde jag detta själv. Det finns några guider på v50 på andra forum,men det stämmer inte riktigt med c70:n. Lyckligtvis var det enklare.

Kort sammanställning.
På C70 räcker det med att lossa allt på luftburken och skjuta den åt sidan. Sen är det lätt att komma åt skruvarna på ovansidan. Sen sitter det 3 skruvar man får plocka från undersidan.
Hela operationen tog 2 timmar i gdshallen på närmaste okq8 mack med helt värdelösa verktyg och en nästan amatör bakom verktygen. För detta ska alltså volvo ha mer än 6000:- i arbetskostnad då delen kostade under 2000:- :shock: Helt sjukt. Skulle jag göra samma operation nu igen med rätt verktyg skulle jag fixa det på under en timme - lätt. Det blir en helt ok timpenning.

Sen ett tips om någon råkar ut för samma fel. Köp även slangen till vevhusventilatioen. Min var helt snustorr och gick av så fort jag rörde den. Allt annat man behöver fick man med i "delen" .
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]