Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DJCocktail
Jag skulle vilja demontera den "nedre grillen" (det rödmarkerade området som sitter lite innanför den yttre plasten) på min XC60 -14 för att diskret och och snyggt montera en ledextraljusramp där. Vill helst inte att den ska sticka ut så mycket utanför bilen.

Det ser ut som om det borde gå, men jag vill samtidigt förstöra så lite som möjligt.

Så min fundering är om någon här inne vet hur man gör? Antar att den sitter i ett antal clips? Eller?
Min bil har ingen form av sensorer i fronten.

Ett stort tack på förhand för tips och hjälp!

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
På pre-facelift bilarna måste man tyvärr ta bort fronten för att ta bort detta galler, man kan ju misstänka att det är lika illa på en MY14>, tyvärr.
Den sitter iaf fast med hakar. Se punkt 73 http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... C60%202014

Har på en XC60 eller om det var en XC70 lyckats knacka loss nedre grillen med handflatan när vi skulle se om mina gamla extraljus passade på den, det var nog en 2013 årsmodell. Men den grillen satt iaf med hakar den med.
Eftersom du skrev att din bil saknade sensorer i grillen så hade jag funderat över montering av "riktiga" extraljus framför grillen istället. Min erfarenhet är att utvecklingen till trots så kan ännu ingen ramp jämföra sig med det ljus en lampa (LED eller Xenon) med riktig reflektor kan ge. Montage med båge ger bilen ett tuffare utseende. Bara en tanke i all välvilja.
Tack för alla svar!
Då får nog det bli frontdemontering någon helg framöver...

Angående valet av extraljus så har jag senaste 2,5 åren kört med en Vision X-ramp som imponerat på mig både med tanke på storlek och placering - efter att ha kört med xenon-extraljus under många år. Den kompletta ljusbild som denna ramp ger (på totalt över 17700 lumen), får jag inte med traditionella extraljus. Traditionella extraljus ökar dessutom på luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen har jag märkt.

Men jag håller med om att ett fäste i krom och extraljus med en sarg av samma material skulle bli väldigt snyggt på bilen! :D
Idag skulle fronten demonteras, vilket gick bra och smidigt till en början. Men vi körde fast när det kom till få loss stötfångaren precis ovanför framhjulet. Ville och vågade inte gå på med för mycket våld heller för att inte riskera att skada något.
Det finns två stycken (vad jag tror kallas) kupolmuttrar där fronten fortfarande sitter fast (se bild 1). Är det meningen att dessa ska lossas eller har de ingenting med detta att göra?

Bild

Det är vid denna skarven som fronten fortfarande sitter fast. Någon har kanske några tips eller knep på hur man kan lyckas få loss den?

Bild
Användarvisningsbild
av leiwi
mikebike skrev:Det du kallar kupolmuttrar tror jag är nitmuttrar. Alltså är det skruvarna som skall lossas, inte muttrarna.

dessa skall inte lossas!!

Titta i monteringsanvisninge för park assist nedan där är det beskrivet hur du lossar fronten

[urlhttp://accessories.volvocars.com/sv-se/XC60/InstallationInstruction/Document/VCC-415232-1/2014/all/all/default/XC60%202014][/url]
Tack, men jag har följt just den beskrivningen och fastnade vid punkt 37 eftersom hela stycket sitter fast väldigt hårt just där.
Därför undrade jag om det var något mer som måste lossas för att man ska kunna frigöra den enklare.
Det känns som om den "sitter" i något mer under dessa muttrar nämligen... :???:

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]