Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Motorn (3.2) väsnas lite väl mycket vid kallstart tycker jag. Märkte ingenting av detta i höstas när det var plusgrader, men under vintern nu när det har varit kallt så har det låtit när bilen har stått och blivit kall. När motorn väl är varm så hörs inte ljudet. Det räcker att jag kör en kortare sväng för att ljudet ska försvinna. Ljudet hörs inte heller när bensinvärmaren har fått gå. När ljudet väl hörs så varierar det med varvtalet - är det fläktremmen eller något liknande som skriker? I så fall, vad kan jag göra åt det?

Kallstart:
[youtube]XCPWmnZO9QI[/youtube]

Varmstart:
[youtube]ti70nVSlGRE[/youtube]
Användarvisningsbild
av Alucinor
Hoppas inte ljudet innebär att nåt är galet, för exakt så låter min också när motorn kallstartas.
av Lövet
Min lät _exakt_ så också. Denna film är tagen i juni månad så det var inte särskilt kallt heller.

Om man bara kört några minuter innan lät det inte så.
Den förklaring jag fick var att det hade något med smörjningen av kamkedjan/dreven att göra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min T6:a låter så också och har alltid gjort, men mycket lägre och inte lika länge.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]