Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubbe
Hej på er!

Jag har googlat och snurrat till det totalt här. Jag är på jakt efter dubbdäck till min Volvo S60, 2001:a, T5, 250 hk. (B5234T3)

Jag hittar inte instruktionsboken, därför blir jag förvirrad när alla snackar om bromsok, bromsskivor med mera. Jag köpte i somras sommardäck på alufälg som är på 15" men är nu lite osäker på om de passar... Jag har ingen som helst aning om vilka däck/fälgar som får plats på bilen.

Är det någon här som har kunskap om just denna modell, som kan tala om för mig i fall det är så att jag måste ha minimum 16 tum, eller passar 15 tum, tro? Skillnad på plåtfälg eller alufälg också kanske?

Det som sitter på nu är 16 tum, slitna skitdäck (M+S), och när jag söker på Blocket och dylika sajter får jag upp alla möjliga alternativ. Googlar jag så får jag bara olika svar.

Min sista chans är att få ett riktigt svar från kunnigt folk som er här inne. Vad är minimum-storlek på fälg för just min S60?

Tack på förhand!
/Bubbe
Användarvisningsbild
av SvenB
Gå in på exempelvis http://www.bythjul.com och skriv in ditt registreringsnummer. Då får du upp alla dimensioner du kan ha.
av Bubbe
SvenB skrev:Gå in på exempelvis http://www.bythjul.com och skriv in ditt registreringsnummer. Då får du upp alla dimensioner du kan ha.
Perc skrev:Är 99 procent säker på att alla bensinturbo kräver 16 tum pga storleken på bromsarna.
Tack för era svar!

Jahapp, då ser det ut som att jag lär få sälja mina sommardäck också som jag så glatt investerade i för några månader sedan... :(

Men tack för era svar! Stort tack! Då vet jag vad jag ska söka efter! Det känns lite akut, höll på att leka Bambi i går här på svartisen.
Kör försiktigt, vänner!

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]