Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
På modeller sålda före 1/1 -89 som har katalysator måste den sitta monterad, men den behöver inte fungera. Du kan alltså ha ett tomt skal med en lambdasond i och det blir godkänt. Dessa bilar (inte bara Volvo) såldes med "skatterabatt" från c:a -87 (har jag för mig) och "lyder" under dom äldre avgasreglerna (max 3,5 CO) Dom kollar inte ens HC och sådant.
Tedse skrev:Var nog en distinkt smak av bensinånga åtminstånde när jag sög lite lätt på vaccumslangen, men ska kanske inte vara någon alls?
Nej det ska det inte, om inte hela motorn är dränkt i bensin. Fixa en ny på skroten, och kolla efter en "nyinkommen", som det e.v kan vara lite bensin kvar så membranet inte torkat ut. Det måste vara en från -88B eller nyare, -88A och äldre har lägre bränsletryck. Railsen är inte samma på 16V motorn, men BTR-en är samma.

Mvh
Lennart

PS, du har väl inte balansrem på motorn? i så fall, montera ingen ny när du byter kamremmen.
av Tedse
lennarte skrev:På modeller sålda före 1/1 -89 som har katalysator måste den sitta monterad, men den behöver inte fungera. Du kan alltså ha ett tomt skal med en lambdasond i och det blir godkänt. Dessa bilar (inte bara Volvo) såldes med "skatterabatt" från c:a -87 (har jag för mig) och "lyder" under dom äldre avgasreglerna (max 3,5 CO) Dom kollar inte ens HC och sådant.
Tedse skrev:Var nog en distinkt smak av bensinånga åtminstånde när jag sög lite lätt på vaccumslangen, men ska kanske inte vara någon alls?
Nej det ska det inte, om inte hela motorn är dränkt i bensin. Fixa en ny på skroten, och kolla efter en "nyinkommen", som det e.v kan vara lite bensin kvar så membranet inte torkat ut. Det måste vara en från -88B eller nyare, -88A och äldre har lägre bränsletryck. Railsen är inte samma på 16V motorn, men BTR-en är samma.

Mvh
Lennart

PS, du har väl inte balansrem på motorn? i så fall, montera ingen ny när du byter kamremmen.
Då har vi ju kanske hittat en bov i fallet iallafall! :)
Då spar jag den tusenlappen på katalysatorn,
Guldvärt med infon om Btr,en!
Balansremen är borta :)

Mvh Ted
av Tedse
kamremmen var rätt, men bytte den till en ny likaså fläktremmen och servoremmen.
och nollade motorn ordentligt bara för att vara på den säkra sidan.
Bytte till en annan Btr och ingen bensin i vaccumslangen efter det :)
Men nu ville den inte starta alls, tändstiften var väldigt sotiga, (och väldigt billiga) så blir att inhandla nya imorgon.
Köper de billigaste jag kan hitta tills jag vet att den går iallafall. Och sedan köper jag lite bättre kvalité.

Så lambdan har jag ju inte kunnat pröva än, men med lite tur så kanske nya remmar, btr, en nollning och nya stift gör susen!
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi håller tummarna.
Du kan ju "köra" testprogrammen i boxen så länge. Så du vet att vevaxelgivare, insprutare, spjällkontakten o.s.v fungerar.

Mvh
Lennart
av Tedse
lennarte skrev:Vi håller tummarna.
Du kan ju "köra" testprogrammen i boxen så länge. Så du vet att vevaxelgivare, insprutare, spjällkontakten o.s.v fungerar.

Mvh
Lennart
Menar du felkoder eller vad är det för testprogram? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Beskriver hur du kan göra med diagnostikboxen, förutom felkoder. Elfläkt har du ingen (jag har i alla fall det inte) och inte kallstartventil heller (boxen för insprutet sköter det själv). Rex/Regina sitter på vissa 7 och 900 från -91 och framåt,.

mvh
Lennart
av Tedse
lennarte skrev:http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Beskriver hur du kan göra med diagnostikboxen, förutom felkoder. Elfläkt har du ingen (jag har i alla fall det inte) och inte kallstartventil heller (boxen för insprutet sköter det själv). Rex/Regina sitter på vissa 7 och 900 från -91 och framåt,.

mvh
Lennart
Tack så mycket vettig sida ju!
av Tedse
Problemet är nog lambdan nu. Vet ej om den kan tagit stryk av allt grejjande så den måste jag byte men lagt pengar på min s60 dessa månaderna så har blivit stående..
men om någon har ett gärna komplett avgassystem till 740 sedan 16v liggande får ni gärna höra av er!
Användarvisningsbild
av lennarte
Tedse skrev:om någon har ett gärna komplett avgassystem till 740 sedan 16v liggande får ni gärna höra av er!
Det är inte samma system 8V och 16V motorn. Byter du ett komplet system ( inclusive katalysatorn) så funkar det nog. Det är grövre "grejer"på 16V motorn. Annars ser det ju likadant ut. Aĺla ingående delar finns på andra 740-modeller, t.ex katen och ljuddämparenn efter katen är samma som turbon och resten är samma som GLE med kat. Men främre röret sitter bara på 16V-motorn

Mvh
Lennart
av Tedse
lennarte skrev:
Tedse skrev:om någon har ett gärna komplett avgassystem till 740 sedan 16v liggande får ni gärna höra av er!
Det är inte samma system 8V och 16V motorn. Byter du ett komplet system ( inclusive katalysatorn) så funkar det nog. Det är grövre "grejer"på 16V motorn. Annars ser det ju likadant ut. Aĺla ingående delar finns på andra 740-modeller, t.ex katen och ljuddämparenn efter katen är samma som turbon och resten är samma som GLE med kat. Men främre röret sitter bara på 16V-motorn

Mvh
Lennart

Medveten om detta mest efter katten jag är ute efter :) slutar antagligen med biltemas halvsats. Men har släppt det precis före bakaxlen idag bara så jag får fram strulet. Lambda inhandlas när tid och pengar finns :)

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]