- ons 28 jan 2015, 08:02
På modeller sålda före 1/1 -89 som har katalysator måste den sitta monterad, men den behöver inte fungera. Du kan alltså ha ett tomt skal med en lambdasond i och det blir godkänt. Dessa bilar (inte bara Volvo) såldes med "skatterabatt" från c:a -87 (har jag för mig) och "lyder" under dom äldre avgasreglerna (max 3,5 CO) Dom kollar inte ens HC och sådant.
Mvh
Lennart
PS, du har väl inte balansrem på motorn? i så fall, montera ingen ny när du byter kamremmen.
Tedse skrev:Var nog en distinkt smak av bensinånga åtminstånde när jag sög lite lätt på vaccumslangen, men ska kanske inte vara någon alls?Nej det ska det inte, om inte hela motorn är dränkt i bensin. Fixa en ny på skroten, och kolla efter en "nyinkommen", som det e.v kan vara lite bensin kvar så membranet inte torkat ut. Det måste vara en från -88B eller nyare, -88A och äldre har lägre bränsletryck. Railsen är inte samma på 16V motorn, men BTR-en är samma.
Mvh
Lennart
PS, du har väl inte balansrem på motorn? i så fall, montera ingen ny när du byter kamremmen.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By pholm