Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
StringerBell skrev:
Allinug skrev:Fast det är en annan typ av kyla långt upp i norr. Den är torrare och behagligare än den råa kyla som brukar finnas söderut, t ex i Svealand.
Stämmer det där egentligen? Den relativa fuktigheten är ungefär densamma.

Är det inte bara så att om det står -33 så klär man sig som om man skulle till Nordpolen, men om det är -17 så klär man sig ungefär som vid vanligt vinterväder?
Man måste ta andra siffror i exemplet. :wink: Om det är -17 grader så är det ju varmt. :D

Om det är -20 i norr och -5 i söder, så hänger det på hur mycket fukt som luften innehåller. Fukten gör att det känns kallare. I -20 så finns ingen fukt, utan luften känns torr och behaglig. Vid -5 så innehåller luften en del fukt. Jag antar att den gör det vid -5 i norr också (men jag har bara varit där på vintern när det varit -30 så jag tror att tempen brukar ligga runt -15 - -30 där hela vintern :), som varmast alltså... ).

Där jag bor har vi mest temperatur runt 0 - -10 grader hela vintern, så det är fuktigt och kallt. Men ibland blir det kallare än så här också (-20 - -30 grader) och då när luften inte kan hålla så mycket fukt så känns det ändå behagligare och inte lika kallt med -20 grader än -5 grader.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
Snön landar mellan 3-5 meter bort när det är så här blött.. Eftersom bredden på uppfarten är större än vad den kan skicka snön från mitten blir det "lager" av slungad snö och lite jobbigt.
Jag börjar till höger och skickar allt vänster ut. I början hamnar det på vänstra delen an garageplanen, men det förvinner ju när man kommer dit bort på slutet. Backen upp till huset från gatan gör jag lika med, men där hamnar även första strängen utanför "vägen". Det jobbiga är att jag även har en lång trappa, där får man handskotta. ??:-/
Bilagor
Minolta 010.jpg
Minolta 010.jpg (1.32 MiB) Visad 1398 gånger
Användarvisningsbild
av xerent
Allinug skrev:
StringerBell skrev:
Allinug skrev:Fast det är en annan typ av kyla långt upp i norr. Den är torrare och behagligare än den råa kyla som brukar finnas söderut, t ex i Svealand.
Stämmer det där egentligen? Den relativa fuktigheten är ungefär densamma.

Är det inte bara så att om det står -33 så klär man sig som om man skulle till Nordpolen, men om det är -17 så klär man sig ungefär som vid vanligt vinterväder?
Man måste ta andra siffror i exemplet. :wink: Om det är -17 grader så är det ju varmt. :D

Om det är -20 i norr och -5 i söder, så hänger det på hur mycket fukt som luften innehåller. Fukten gör att det känns kallare. I -20 så finns ingen fukt, utan luften känns torr och behaglig. Vid -5 så innehåller luften en del fukt. Jag antar att den gör det vid -5 i norr också (men jag har bara varit där på vintern när det varit -30 så jag tror att tempen brukar ligga runt -15 - -30 där hela vintern :), som varmast alltså... ).

Där jag bor har vi mest temperatur runt 0 - -10 grader hela vintern, så det är fuktigt och kallt. Men ibland blir det kallare än så här också (-20 - -30 grader) och då när luften inte kan hålla så mycket fukt så känns det ändå behagligare och inte lika kallt med -20 grader än -5 grader.
Beroende på temperatur kan luften innehålla olika mycket vatten. Ju varmare luften är, desto mer vatten innehåller den. Om luft som innehåller vatten kyls av till en lägre temperatur som inte kan hålla lika mycket vatten, åker vattnet ut. Detta blir dagg eller frost. Oavsett hur stor absolut mängd vatten som luften kan bära (exempelvis liter per kubikmeter) så kan man istället använda sig av relativ luftfuktighet. 100% RF är när luften bär så mycket vatten som den kan. Värmer du luft med 100% RF så sjunker RF eftersom luften då kan bära mer vatten vid den nya temperaturen. Ju högre RF i luften, desto mer värme överför den per sekund (värmeledningkoefficienten ökar med temperaturen). I fuktig luft (hög RF) leds värmen bort snabbare och därför fryser man. I en bastu med fuktig luft värms man snabbare upp också.

Min poäng med allt detta är att RF ofta är högre söderut, och då ofta lägre norrut. Nära kusten är RF ofta högre också. Men det är inte alltid så. Ibland har du blöt luft i norr, exempelvis vid töväder 1 plusgrad. Det kan kännas värre än vid 10 minus och torr luft.
Menar du att -20 *alltid* känns bättre än fuktig -5, för att luften inte kan hålla så mycket vatten? Jag tror nämligen att -20 med högt RF känns värre än -5 med högt RF - men jag kan ju ha fel!

Dessutom spelar ju faktorer som vindhastighet (ju mer luft som träffar dig, desto mer värme stjäls från dig) och lufttryck in, men jag antar normalt lufttryck och vindstilla för enkelhetens skull. :grin:
Användarvisningsbild
av sthlm
Då har Stockholm drabbats av den berömda och fruktade snöflingan

Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
Har nu stått i fönstret och spanat på en boende i området som skrapat och borstat sin bil i iallafall 15 minuter.
Förardörren är rejält fastfrusen, fullvuxen karl som står och sliter utan framgång. Vänster bakdörr har däremot gett med sig så bilen är igång.
Efter en stund hoppade han in i baksätet och stängde dörrn, trodde han skulle värma sig, sedan åker bilen iväg. En A4 är tydligen inte SÅ liten. :D

MVH betalar för "dyrt" garage men värt varenda krona. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Allinug
xerent skrev:
Allinug skrev:

Beroende på temperatur kan luften innehålla olika mycket vatten. Ju varmare luften är, desto mer vatten innehåller den. Om luft som innehåller vatten kyls av till en lägre temperatur som inte kan hålla lika mycket vatten, åker vattnet ut. Detta blir dagg eller frost. Oavsett hur stor absolut mängd vatten som luften kan bära (exempelvis liter per kubikmeter) så kan man istället använda sig av relativ luftfuktighet. 100% RF är när luften bär så mycket vatten som den kan. Värmer du luft med 100% RF så sjunker RF eftersom luften då kan bära mer vatten vid den nya temperaturen. Ju högre RF i luften, desto mer värme överför den per sekund (värmeledningkoefficienten ökar med temperaturen). I fuktig luft (hög RF) leds värmen bort snabbare och därför fryser man. I en bastu med fuktig luft värms man snabbare upp också.

Min poäng med allt detta är att RF ofta är högre söderut, och då ofta lägre norrut. Nära kusten är RF ofta högre också. Men det är inte alltid så. Ibland har du blöt luft i norr, exempelvis vid töväder 1 plusgrad. Det kan kännas värre än vid 10 minus och torr luft.
Menar du att -20 *alltid* känns bättre än fuktig -5, för att luften inte kan hålla så mycket vatten? Jag tror nämligen att -20 med högt RF känns värre än -5 med högt RF - men jag kan ju ha fel!

Dessutom spelar ju faktorer som vindhastighet (ju mer luft som träffar dig, desto mer värme stjäls från dig) och lufttryck in, men jag antar normalt lufttryck och vindstilla för enkelhetens skull. :grin:
Det var min poäng om norr och söder också. :) Men när det är -20 grader tror jag inte att luften kan hålla någon fukt. Så jag tror inte att -20 med hög RF finns.
av llesrof
Minus fem grader idag konstant snöfall. Eller... det är snökristaller i luften som vävar omkring. Riktigt mysigt. Torra vägar med lite snösträngar och lite lagom halt så att fyrhjulsdriften får jobba lite om man gasar lite extra i kurvorna. Underbart. Så här kunde hela vintern få vara.
Användarvisningsbild
av xerent
Allinug skrev:Men när det är -20 grader tror jag inte att luften kan hålla någon fukt. Så jag tror inte att -20 med hög RF finns.
-20°C vid 1 bar och 100% RF ger 0,8861 gram vatten per kubikmeter luft
-20°C vid 1 bar och 0% RF ger 0,0 gram vatten per kubikmeter luft
:wink:

Det är inte mycket vatten som luften kan hålla då. Vid 0°C är motsvarande siffra 4,847 gram per kubikmeter luft. Men det är ändå en hel del, och frågan är hur RF påverkar värmeledningskoefficienten vid den temperaturen. Sen får man tänka på att relativ temperatur har en exponentiell effekt på värmeledningen, och det är ju stor skillnad på 37°C (kroppstemperaturen minus noll) och 67°C (kroppstemperaturen minus -20°C). Det tåls att tänkas på. Jag ska forska vidare :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Här finns ett kapitel som heter "Skånsk kyla" http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.34705! ... -12-09.pdf
och slutsatsen här är att "det ligger sanning i att man oftast fryser mer i Skåne än i norra Norrland".

Men det hänger enligt denne författare inte ihop med den relativa fuktigheten, utan att det blåser mer i Skåne vintertid och att det finns fler små svävande vattendroppar i luften söderut i Sverige vintertid (som också försämrar sikten). Dessa droppar kyler.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 190
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]