Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Solda skrev:
Black855power skrev:Kollat lmm? min gjorde exakt så med, prova dra ur lmm, blir det någon skillnad så är det ju den,
Jag förstår inte riktigt? Du menar att jag bara ska dra ur den och se om den håller sig igång? Eller när den har dött ska jag dra ur den
Och se om bilen startar?

Går det starta bilen utan lmm kopplad?
Hihi, ja just det, de var så ja menade, tack för att du rättade mig :oops:
Lucif3r skrev:Utan LMM går bilen på nödprogram. Fungerar som vanligt, förutom att den blir tokslö.

Du ska koppla ur den med motorn igång. Det ska bli en rätt markant skillnad när du rycker den, så pass att bilen nästan dör - eller t om dör, några sekunder innan styrdonet hinner adaptera sig.
Blir det ingen skillnad är LMMen oftast kass.
Jag kopplade ur den och det blev absolut ingen skillnad alls, så då blir det att byta lmm det tråkiga är att jag såg att det är ganska dyr, men vågar man köpa på skroten eller på biltema? Och hur vet man villken modell man ska ha?
Solda skrev:
Lucif3r skrev:Utan LMM går bilen på nödprogram. Fungerar som vanligt, förutom att den blir tokslö.

Du ska koppla ur den med motorn igång. Det ska bli en rätt markant skillnad när du rycker den, så pass att bilen nästan dör - eller t om dör, några sekunder innan styrdonet hinner adaptera sig.
Blir det ingen skillnad är LMMen oftast kass.
Jag kopplade ur den och det blev absolut ingen skillnad alls, så då blir det att byta lmm det tråkiga är att jag såg att det är ganska dyr, men vågar man köpa på skroten eller på biltema? Och hur vet man villken modell man ska ha?
Skroten har bra grejer, jag köpte min lmm på skroten för 4år sen, den fungerar klockrent än så länge, bara ge dom numret på lmm när du beställer, finns billiga på skroten som fungerar utmärkt i flera flera år
Har bilen EN tempgivare som alla 20 ventilare har, då informerar den om tempen så bränsleblandningen kan kalibreras. Massmätaren utför samma funktion för inkommande luft så att man vet motorns temp och inkommande luftmassa (vilket innebär lufttemperatur bland annat) så det kan beräknas ett bränslevärde. Plus att det är kopplat till tempmätaren i bilen för föraren. För turbo avgör det även hur mycket laddtryck som tillåts, samt information för att kalkylera när kylfläkten ska gå.

OM det är en 10 ventilare så har bilen ingen luftmassemätare utan beräknar bränslevärdet genom sin tempgivare på termostathuset, precis som en 20 ventilare, samt att den i avsaknad av massmätare har en tempgivare på luftröret från filterboxen. Den har sen en mapsensor för att hålla reda på hur/när motorn vill ha sitt bränsle. Bränslevärdet räknas ut med motortemp, lufttemp och map. Tempmätaren på motorn ger också information om tempen så det går att kalkylera när motorns kylfläkt ska gå.
*pettson* skrev:Har bilen EN tempgivare som alla 20 ventilare har, då informerar den om tempen så bränsleblandningen kan kalibreras. Massmätaren utför samma funktion för inkommande luft så att man vet motorns temp och inkommande luftmassa (vilket innebär lufttemperatur bland annat) så det kan beräknas ett bränslevärde. Plus att det är kopplat till tempmätaren i bilen för föraren. För turbo avgör det även hur mycket laddtryck som tillåts, samt information för att kalkylera när kylfläkten ska gå.

OM det är en 10 ventilare så har bilen ingen luftmassemätare utan beräknar bränslevärdet genom sin tempgivare på termostathuset, precis som en 20 ventilare, samt att den i avsaknad av massmätare har en tempgivare på luftröret från filterboxen. Den har sen en mapsensor för att hålla reda på hur/när motorn vill ha sitt bränsle. Bränslevärdet räknas ut med motortemp, lufttemp och map. Tempmätaren på motorn ger också information om tempen så det går att kalkylera när motorns kylfläkt ska gå.
Jag har motor b5252s och då tolkar jag det som att jag ej ska ha någon lmm? Utan att det är någon av tempgivarna som krånglar och bör bytas? Vilken
Och vart sitter dem?
Kolla bränslepumpsrelät, jag hade samma fel en månad sedan ungefär. Det löste mitt problem!

Ibland kunde man köra länge utan att den dog, vissa dagar kunde man köra 100 meter och seg startad var den efter att den hade stängt av. Jag har för mig att bränsepumpsrelät är ett ganska vanligt fel på 850, sen är det ju inte så farligt mycket pengar för ett nytt.

Du hittar relät under säkringsboxen. Locket sitter med ett par skruvar, så är det bara att lyfta av och där ser man relät. Jag tror det står 103 på toppen av den och är rosa(?).

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]