NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
Upptäckte en mycket märklig sak idag. Bilen står normalt under tak men nu hade den stått ute på flygplatsparkeringen i en vecka. Vädret omväxlande snö/slask/tö. När jag kliver in i bilen ser jag att det är några små vattenpölar i växelspaksdamasken. Innertaket är helt torrt, även runt panelen med innerbelysning som är rakt ovanför växelspaken. Bilen har ingen taklucka och det enda som finns monterat på taket är rails och hajfenan.

Hittar inga fuktiga mattor eller så. Kliar mig ordentligt i huvudet men kan inte komma fram till vad som hänt? :?:
Användarvisningsbild
av P210
Kondens? Kall växelspak med metallinlägg trädd på en metallstång som inte värms upp lika fort som luften i bilen.
Fuktmättad luft som inte ventileras bort i en instängd bil träffar kall metall och fukten kyls till vatten.
Inte helt ovanligt om du tex tittar upp på ett plåttak i ett oisolerat uthus/skjul vintertid;
Bild
Användarvisningsbild
av Sierra94
Gissar oxo på vindrutan då jag fick byta ruta just för att den släppt i limningen från backspegeln ut till a-stolpen på passagerarsidan. Varje gång man tvättade eller vid regn så rann det in på insidan och droppade ner på instrument brädan mm.

Be någon spruta vatten på bilen när du sitter i och kolla upp mellan innertaket och rutan. Läcker det syns det ganska omgående.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Tack för svaren!

Kondens har jag inte tänkt på att det skulle kunna vara. Blir att hålla ögonen öppna.
Vindrutan ska jag kolla tätningen på. Den har dock inte läckt tidigare (vad jag sett, har inte letat men alla mattor är torra).
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Fick vindrutan bytt på garanti igår :-)-)

De hittade en sträcka på 3mm där limmet inte hade fäst. Hoppas den nya håller tätt. Den är i alla fall helt fri från stenskott :D
Användarvisningsbild
av Sierra94
Man upphör aldrig att förvånas :-)

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]