Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Har någon hittat en lämplig färg för att bättringsmåla de silverfärgade utvändiga delarna (bak) på V60 R-design?
Någon matt silverfärg kanske funkar?

Enligt bilsäljaren har Volvo ingen bättringsfärg till dessa detaljer.
Användarvisningsbild
av P210
Enligt diskussioner i andra trådar här på forumet har silverfärgen ingen färgkod som bättringslack, verkar kallas för "kromfärg" på Volvospråk och kan endast beställas via artikelnr litervis av tex billackerare. Ovanpå används matt klarlack.

Finns förmodligen någon silverkulör som fungerar hyfsat på Biltema/Mekonomen etc om man rotar bland fälgsilver/hobbyfärg mm, men trist att köpa flera olika burkar om ingen som fungerar.
Eller lossa en bit och ta med till en firma som blandar egen färg, hos de flesta färghandlare kan man "scanna" färgprover för att få fram kulörer som de sedan kan blanda till på 400ml sprayburk för ca en 2-300kr.
Annars ber du att få låna färghandelns NCS karta, går ut i dagsljuset och bläddrar tills du hittar den kulör som kommer närmast. Helt exakt kan vara vansinnigt svårt att uppnå.
Är det den matta silverlackade plasten så skall det va 426 med matt topplack, det är det iaf på R-Design på XC60 MY09-MY13. Det är samma till V60 skid och scuffplates. Frågan är om R-design på V60 är samma färg, eller är den mörkare? Iron stone?
Det finns ju matt silverfärg som är värmetålig...

Jag får laborera lite när det blir varmare.

På gamla bilen lackade jag "aluminiumdetaljerna" med samma färg som till karossen. :D
MartinS skrev:Är det den matta silverlackade plasten så skall det va 426 med matt topplack, det är det iaf på R-Design på XC60 MY09-MY13. Det är samma till V60 skid och scuffplates. Frågan är om R-design på V60 är samma färg, eller är den mörkare? Iron stone?
Nu har jag hittat bättringsfärg för "aluminiumplasten", den finns hos Hova.
Dessvärre så har nog MartinS rätt, det är en mörkare ton på bakre plastdelen än på backspeglarna.
Iron Stone? Hmm.....
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]