NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej,

Har fått ett vinande ljud efter kamremsbytet, Det låter inget på tomgång utan bara om man gasar till 1500rpm och uppåt (avtystnar vid 4500 pga motorn). Ljudet låter lite som en turbo eller kompressor.

Det som blev bytt var kamrem, multirem, ac rem + spännare.

Verkstaden sa att vattenpumpen inte glappade, Men kan det vara lagret i vattenpumpen ändå?

Kan tillägga att jag inte haft ljudet förut.

Bilen är en v50 T5 2005 med 16000mil på mätaren.

Tack på förhand

Mvh
Martin
Kan vara att dom spänt remmen för hårt eller du fått en kass rem. Fick samma fenomen på en polares Seat när vi bytte och trots korrekt remspänning lät det som bilen hade turbo efteråt , 2 veckor senare så var det inte många tänder kvar på remmen och det var bara att byta igen , kilen hade en osannolik tur och det uppstod inga motorskador.. men kolla remmen så den inte börjar fnasa.. kör isf inte 1 meter till. Märket på den kassa remmen var Optibelt.
av dongan
Nu vet jag inte hur det ser ut på din motor, men man byter väl vattenpump när man ändå river ner och byter kamrem?
Drivs den av kamremen så kan den ju låta illa nu när det troligtvis är lite mer spänn än innan bytet.
Eller om det sitter fler spännare/löphjul till remmarna kan det vara dessa som är trötta.
Är det inte automatisk/självjusterande spännare på våra bilar?
Vattenpumpen byts inte längre med kamremmen på nyare Volvo. Dom har gått ifrån det. Dom gör en visuell kontroll på den bara. Jag bytte min med kamremmen å alla rullar just för att vara säker på att allt mår bra. Man vill ju inte ha ett haveri.
Hej,

Har tagit bort oljestickan med samma ljud kvar :/

Efterkoll på remmen var nu 1 vecka efter bytet och den såg bra ut. Pumpen drivs av kam remmen och den är inte bytt tyvärr :/

Kan ju såklart vara lagren i pumpen då den inte vart bytt sedan bilen var ny.

SÅ enda som finns kvar är väl egentligen pumpen eller för hårt spänd rem som nämnts

Mvh
Martin
Generatorn kan ju ge ett vinande ljud som hörs först när man gasar. påminner om generator tjut i högtalaren som ofta var problem i äldre bilstereos. Jag hade det problemet till och från innan generatorn till slut gav upp. Har för mig att jag sett en del om det på de engelska forumen. Googla lite på whining sound v50 t5 så kanske du får nåt uppslag. Finns några videos på YT också.
Har lyssnat när tjejen sitter och gasar lite och det låter inte från generatorn. det kommer mer bakifrån närmare torpedväggen tycker jag.

framme vid generatorn låter det inget dåligt ljud. :/

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]