Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har en volvo 745-88 där jag har oljud i vissa lägen när jag lägger i backen- ungefär som när man försöker lägga i en växel utan att koppla.
Det här förekommer bara i vissa lägen- i bland går det hur bra som helst men i bland låter det för j-vligt.
Kopplingen byttes på verkstad för c.a. 8 år sedan och har inte åkt jättelångt sedan dess och inte heller misshandlat kopplingen så det borde inte vara felet.

Någon som har tips på vad det skulle kunna vara om inte det är kopplingen?
Spänningen/justeringen på wiren? Hur spänner man den i så fall?
Läge för oljebyte i låda?

Mvh Håkan
Förmodligen frikopplar det inte riktigt. Är det mycket spel i pedalen? Det ska gå att "röra" pedalen max 2 - 3cm innan den "tar". Tar det inte förrän längre ner för du "fixa" det. Dom äldre modellerna har vajer manövrerad koppling, senare är det hydraulisk. Det kan vara något i "överföringen". Kolla om du har fullt med bromsvätskan i behållaren. Det är samma olja till kopplingsmanövreringen. Det går en slang från övre delen av behållaren till kopplingen så minskar vätskan så "strular" kopplingen först. Den hydrauliska behöver man i princip aldrig behöva röra. Har du vajer så "sträcker" dom sig med åren och det finns en justering (på vajern nere vid växellådan) man kan "skruva på". Det kan vara en del andra saker också, men kolla detta först.
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... el=1272229
Den gula långa plastskruven justerar du med.

Mvh
Lennart
på 240 sitter det ett kul lager i vevaxelns centrum som stöder lådans axel börjar det att gå tungt och hugga så får
du de symtom du beskriver lådan stannar inte riktigt även fast du fri kopplar. borde vara samma konstruktion på 740.

kolla det Lennart sagt först då du får ta ner lådan för att byta det lager jag menar.
kolla även så sagda lager finns på 740 inte hundra säker länge sen ja meka me nån
gubbstrutt skrev:på 240 sitter det ett kul lager i vevaxelns centrum som stöder lådans axel börjar det att gå tungt och hugga så får
du de symtom du beskriver lådan stannar inte riktigt även fast du fri kopplar. borde vara samma konstruktion på 740.

kolla det Lennart sagt först då du får ta ner lådan för att byta det lager jag menar.
kolla även så sagda lager finns på 740 inte hundra säker länge sen ja meka me nån
Det lagret sitter på 740 också. Det sitter på (nästan) alla motorer som har koppling och skall bytas vid kopplingsbyte. Men det görs nog inte alltid. Dock brukar det hålla väldigt länge, bytte mitt efter 40500 mil. Där var inget fel på det. Det belastas bara när bilen står stilla, motorn går, koppling nertrampad och växel ligger i. Så är det inte extrem stadskörning så håller det länge.

Mvh
Lennart

Ps; "gubbstrutt", det är skillnad på kul lager och kullager... :-)-)
Tänk bara på skillnaden mellan en mörk hårig flicka och en mörkhårig flicka :roll: :lol:
brrr :-O) det där med bruden får jag lägga på minnet Lennart.

på 240 har jag faktiskt stött på en hel del kul...... lager som varigt slut före 30k mil.
trots ganska lite stadskörning.

hasse.
gubbstrutt skrev:på 240 har jag faktiskt stött på en hel del kul...... lager som varigt slut före 30k mil.trots ganska lite stadskörning.
Var på en kurs på SKF för många år sedan (jobbar på ett reservdelsförråd för stooora vävmaskiner, det går åt ett antal ...lager om året. Dom sade ungefär så här om livslängden, Om vi lämnar en garanti på att en typ av lager ska hålla i 100000 timmar, betyder inte det att alla lager håller så länge. En liten procent håller inte mer än 50000 timmar. 98% håller 100000 timmar och mer än 50% går mer ön 200000 timmar. Jag kommer inte ihåg dom exakta siffrorna så ta det med "en nypa salt", men ni förstår vad jag menar (hoppas jag)

Mvh
Lennart
Det kom servicemeddelanden från Volvo angående det problemet, alltså att det rasslar när man lägger i backen och att framåtväxlarna (i praktiken ettan) blir svåra att lägga i när man står stilla.

Enligt dessa skulle problemet bero på att lamellen kärvar i längsled på ingående axeln till växellådan. Lösningen är olika föreskrifter om hur man ska eller inte ska smörja när man sätter dit ny koppling. (Jag har för mig att sista budet var att man inte ska smörja utan bara borsta av.)

(Parentes: Att det bara rasslar när man lägger i backen tror jag beror på att M47 inte är synkroniserad på backen. Framåt bromsas lådan upp tillräckligt av synkroniseringen tror jag… men möjligen ute och cyklar nu, vore tacksam för att få veta. M90, som är synkroniserad på backen kan nämligen få samma problem med kopplingen, men där rasslar det inte.)

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]