NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Nyss testat utan egr en sväng och sen tagit bort slangarna från dpf sensorn men den öppnar fortfarande bypassventilen redan på tomgång utan att stänga den andra ventilen.

Edit: efter en stunds körning så stängde bypassen och höll sig stängd hela vägen hem. (över en mil). Nu sitter bara den grova slangen på dpf sensorn och sensorn sitter ikopplad. Ska se imorrn på väg till jobbet om den håller sig. Isåfall är det bara att byta filtet eller koda bort.
av timebandit
Sierra94 skrev:Nyss testat utan egr en sväng och sen tagit bort slangarna från dpf sensorn men den öppnar fortfarande bypassventilen redan på tomgång utan att stänga den andra ventilen.

Edit: efter en stunds körning så stängde bypassen och höll sig stängd hela vägen hem. (över en mil). Nu sitter bara den grova slangen på dpf sensorn och sensorn sitter ikopplad. Ska se imorrn på väg till jobbet om den håller sig. Isåfall är det bara att byta filtet eller koda bort.
:) Ja, defekt filter syns inte på några givare direkt. Känns helt värdelöst programmerat iaf... Hoppas på det bästa! *Håller tummarna*
av getsome
Jag kan koda väck det om du har rätt box (SID803 utan A på slutet) , tror att du kan kolla vilken du har genom att kolla vilka parametrar du kan läsa i VIDA , kan du få ut när senaste regeneringen skedde så tror jag du har en SID803A , har du inte den informationen har du troligtvis en SID803 utan A och den kan jag mecka.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ännu en jobbresa avklarad. Men idag kom jag dit mkt gladare eftersom bilen inte regenererade alls på väg hit :-)

Kör fortfarande med bara den grova slangen till dpf sensorn ansluten. Ska kolla med Vida efter jobbet om den får några utslag alls när man kör. Men troligen är det lite variation eftersom den inte går in i "limp" läge.

Då återstår vad man ska göra härnäst. Koda ur eller byta filter. Kostnaden inkl allt går jämt ut när jag räknat på det. Och bilen var in på volvo förra sommarn och fick uppdateringarna så man behöver inte in igen och riskera att få dpf deleten överskriven.

Eller så ska man köra så här en stund och se om det funkar?
av getsome
Det kommer gå ca 45-60 mil innan den går in i limp home mode om du har otur (hände mig när jag emulerade dpf signalen med enbart motstånd och ett värde på 3 hpa konstant) felkoden var då differential pressure implausible signal. Koda bort filtret tar jag 1000 kr för + ev frakt av box. Vill du emulera ett fungerande filter så koppla en av slangarna från dpf givare till avgaset och den andra till botten på luftburken (för att du har litet undertryck där alltid) så kommer trycket att diffa lite när du kör och bilen kommer inte gå in i limp mode men kommer fortfarande att regenerera var 80:e mil. Dock minns jag inte om man skulle koppla den tunna eller grova till luftburken men prova dig fram du har 50/50 chans att få det rätt direkt , du ska kunna se ett difftryck på 0-1 i tomgång och när du gasar ska det öka till 5-20 och i full belastning kanske peaka på 45
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ok, ska kolla upp det oxo. Hur lång tid vill du ha på dig om jag skickar ner boxen? Om jag kan fixa ner den till dig i början på en vecka, hinner du med att fixa tillbaka den innan slutet på den veckan då? Firman jag hörde med ville ha samma betalning oavsett lös ecm eller hel bil nämligen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Skitbra. Hör av mig via pm när/om det blir aktuellt
Användarvisningsbild
av Sierra94
Update: sitter med vida igång i bilen nu och värdet på dpf sensorn är 0 hpa på tomgång. Och 1.5 på 1500 varv samt knappt 20 på 3000 varv. Verkar som om den verkar helt nöjd med de värdena än då länge.

Så jag testar köra med givaren så här en stund. Alternativt åker borren fram igen. Verkar som om filtret är för täppt trots mina 4 st 12mm hål. Så 1 el 2 till kanske behövs för att det ska funka.

Återkommer dock till dig Getsome om det andra blir aktuellt.
av getsome
Dom värdena är helt ok och du kommer troligtvis få regenerering baserat på mil då bilen tycker filtret är rent.
Men 4 st 12 mm hål kommer du inte långt med , jag fick köra 4 st 22 mm :) men OM du vill gå vidare med DPF delete så kan jag rekommendera att slå ett rör i lämplig dimension genom filterelementet , dels får du rakt rör genom filtret och dels riskerar du inte att filterelementet rasar ihop och sätter igen avgaset , biltema har raka rör för småpengar i meterslängder. tror det var i krokarna 52-54 mm man behövde men kontrollmät INNAN :)

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok