- tor 29 jan 2015, 00:37
Den artikeln som Periodare har länkat till är upplysande och bra. Men det framgår "mellan raderna" att det är en ursprungligen amerikansk artikel som har blivit översatt. Det talas lite om "Super, extra, värstingglykol" och det är vi kanske inte alltid så vana vi här i Sverige. Dom kanske finns i handeln, men troligen då till ett högre pris?
Sceptic: Jag kan berätta för dig att Volvo Penta sålde för några år sedan en "standardprodukt" alltså vanlig etylenglykol. Den var röd! I dag har dom två sorter på sitt sortiment. Dels en vanlig, vars färg jag inte lyckades få fram efter en ostrukturerad sökning. Sedan har dom en gul, som dom påpekar att den "Får inte blandas med annan glykol!" Utan att ha undersökt närmare, skulle jag gissa på att det handlar om propylenglykol? Då kan jag tillägga att jag har sett gul etylenglykol på bl.a Biltema och Ö&B.
(Jag har varit båtägare tidigare, men har ett visst intresse fortfarande och försöker följa med lite grand)
Vill man undersöka mer om det här så skall alla som säljer en sådan här produkt kunna ge ett Produktdatablad och ett Säkerhetsdatablad. Många, dom flesta bensinbolag, har detta på sina hemsidor, för det är ju lättare att visa upp det på internet än att dela ut till alla kunder i butiken. Hursomhelst, där kan man få veta vilken färg det är på produkten bl.a.
Många fordonsägare går i den tron att det finns en färgkod för dom två glykolerna, etylenglykol och propylenglykol. Även jag trodde så tidigare. Ända tills jag började undersöka det här med färger. Det framstog tämligen klart i ett tidigt skede att någon gällande färgkod inte existerar. Jag skrev till flera bensinbolag och några tillverkare. Det var inte alla som svarade. Någon sa bara att "Våran glykol är blå!". OK-Q8 var lite mer serviceinriktad och berättade just det här med att blanda dom båda sorterna inte var så lyckat. Det blir en brun slamsörja, fick jag veta där. Hur man skulle skilja dom båda åt, var det ingen som visste. Jag skrev även till Kemikalieinspektionen och fick ett svar så småningom. Någon högt uppsatt, han var faktiskt jurist, svarade att han insåg problemet, men hade ingen lösning på det. Jag skrev t.o.m till dåvarande industriministern, men fick till svar att "Hon hade inte tid med sådant!"
På senare tid har jag fått veta hur man tar reda på vilken sorts glykol man har i en "okänd" kylare. Det var en bekant i periferin som var kemilärare som berättade hur man skulle kunna göra. Det krävs lite enklare laboratorieutrustning och just några produktdatablad, som jag nämnde tidigare. Lite söligt och omständigt, så vi tar det en annan gång.
Summan av allt det här: Bry er inte om färgen. Det kan vara vilken färg som helst och saknar betydelse. Även dom två olika glykolsorterna kan ha samma färg. Läs i stället på förpackningen och följ det som står där!