Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Det är ju ingen som köper bensinbil i Sverige Simon, det är ju ingen förstasidesnyhet direkt. I NA säljer den dock finfint!

Men så mycket positivt kritik tycker jag mig inte sett att den fått, D4:an har väl fått bättre kritik, eller? Jag tycker många klagar på att T6:an känns tunn, jobbigt kompressorljud etc. etc. Det lär dessutom va duktigt med tourqesteer av vad jag läst mig till.
Jag har försökt få till en provkörning men den går inte att få tag på hos handlarna. En av anledningarna till att den inte säljer.. Moment22.

/Martin
Jodå s60/v60 som säljs i Sverige är 12 procent bensinbilar. Den nya 4-cyl bensinmotorn har kommit med på Top10 bästa bensinmotor. Sen så har inte t6 sålt så bra för det inte funnits kampanjer på den utan det är T5 som sålts då det är ett mer förmånligt erbjudande på den. Nya D4an har fått bra kritik mot den 163hk 5-cyl. Drive-E T5 går bra, det är inget fel på den! Den motorn finns att provköra hos nästan varje ÅF. Det är Drive-E T6 som inte många har hemma för provkörning. Att motorerna känns mer tunna och låter annorlunda är ju helt naturligt då det är mindre cylindrar och mindre slagvolym.
T6 VEA på vintern fungerar alldeles utmärkt, dock har man ju inte så mycket nytta av effekten när det är isigt, men på vintern är det väl inte meningen att man ska köra som en blådåre heller, att ha fyrhjulsdrift för att komma iväg lite snabbare vid rödljus är inte för mig någon anledning att köra fyrhjulsdrift (har haft det på 1 bil tidigare och såg inte nyttan), jag åker aldrig i skogen eller på "dåliga" vägar som motiverar merkostnaden o d för fyrhjulsdriften.

En T6 VEA har mycket torquesteer, och är man ute efter en mer sansad upplevelse så är det T6 AWD man ska gå på. T6 VEA är dock i mitt tycke hur kul som helst! jag gillar lite mer oldschool, typ chiptrimmad 850 T5. Om jag hade fått välja hade jag dock haft den bakhjulsdriven, då hade man nog fått ner 0-100 en bra bit till, det märks att bilen är rejält "spärrad" på ettan och tvåans växel för att inte bara stå och spinna.
12 procent är ju inte mycket att hänga i granen. Det är 88 procent diesel, typ alla... :)

XC60 hade 99% dieselförsäljning när både T5 och T6 fanns tillgängliga.
99% - allvar?? Vet att det var 96-97% på XC70 för några år sen då det fanns 3,2 el D5 men verkar ju helt galet att bara en procent väljer den fina T5 eller T6 AWD som väl är de som finns tillgängliga i XC60. Hade snarare gissat på 88-90% diesel där...
PH
Ja, det är lite tråkigt att det inte säljs lite mer XC60 bensinare i Sverige, troligen därför dom skippar att sälja XC60 T6 FWD här.
2014 års försäljning.

S60/V60 88% Diesel
V70 94% Diesel
V40 80% Diesel

11 790 XC60 registrerades i sverige varav 135 med bensinmotor.

medan vw golf bara har 30% diesel
Jag känner mig unik ;)!
När jag beställde T5 såg säljaren lite undrande på mig, och frågade om jag verkligen skulle ha en bensinare :-O)
ansjo skrev:Jag känner mig unik ;)!
När jag beställde T5 såg säljaren lite undrande på mig, och frågade om jag verkligen skulle ha en bensinare :-O)
Köpte min bil på Rejmes i Örebro, enda T6 VEA dom har sålt någonsin enligt säljaren, de flesta väljer T6 AWD istället för fyrhjulsdriftens skull :twisted:
Strebern skrev:
ansjo skrev:Jag känner mig unik ;)!
Köpte min bil på Rejmes i Örebro, enda T6 VEA dom har sålt någonsin enligt säljaren, de flesta väljer T6 AWD istället för fyrhjulsdriftens skull :twisted:
Den har väl inte funnits tillgänglig i sverige så länge heller, några månader, inte mer än ett halvår iallafall.

Båda varianterna av T6 har sina fördelar, det gäller att veta vad man själv prioriterar.

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]

Långt mellan byten är en större ri[…]