Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatricF
Tjenare!

Jag har en Volvo V70 -08 som jag behöver byta bromsbelägg på fram och sitter på Biltemas hemsida och kollar.
Där finns två stycken belägg att välja på och jag vet inte riktigt vilka det är jag behöver eller vad det är för skillnad.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... AGG-65175/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... AGG-65191/

Är det någon här som kan säga vilka det är jag ska köpa eller om det kanske kvittar?
Jag antar också att jag behöver köpa två paket? Att där alltså är ett par i varje!?

Mvh Patric
av PatricF
StefanN skrev:Den dyrare är för dom små skivorna, den andra för dom större. Du måste veta vilken storlek du har. Tips är att kolla på bromsoket där det står stämplat.
Okej tack för hjälpen! Ska kolla ikväll.
Jag är inte tvungen att byta bromsskivorna också när jag byter beläggen eller det går bra att köra på med de gamla?

/Patric
Användarvisningsbild
av apersson850
Beror på skicket på skivorna. Är de släta och fina, och inte är för tunna, då går det bra att fortsätta. Det finns minimimått för tjockleken på olika skivor, så man kan mäta om det är dags för byte på grund av slitage.
av perhall
Om inget har hänt (typ skivorna slagit sig eller varit undersysselsatta och rostat) kan man väl alltid byta belägg en gång, ibland två, utan att byta skivor... men som sagt, eg. ska man kolla tjockleken. Fast en gång kan man nog byta ändå./Per
av perhall
Det är alltid belägg för en axel i en låda. Man byter i princip aldrig bara på ena sidan (möjligen om man bytte för 500 mil sen på andra sidan och en olycka har skett...)
PH
av PatricF
d5summum skrev:Det är väl alltid 2 par belägg i varje låda?
Alltid varit så när jag köpt i alla fall.
Okej så det räcker med att jag köper ett paket bromsbelägg så är där till båda sidorna där fram?
Är det likadant med bromsskivorna?

Jag försökte kolla vad det stod på bromsoken men lyckades inte se något, kanske för skitiga för att jag ska se vad det står!?
Skivorna för övrigt såg lite slitna ut så jag byter hellre skivorna också när jag ändå är igång men jag är fortfarande lite osäker på måtten.
Om jag ändå ska byta skivorna också, spelar det någon roll vilka jag köper? Eller det är bara en storlek som passar till bromsoket?

/Patric

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]