Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chris00
Tjena!
Tänkte be om lite råd så jag inte slösar pengar i onödan.
Kör en s60 2,4t awd från år 2002
Är så att jag har ett dunkande eller knäppande ljud i framvagnen, eller ja mer exakt vänster fram.
Låter lite som någon sitter och dunkar med en hammare där under.
Har en teori om att detta kunde va drivaxeln/drivknut som har börjat spöka.
Vill bara dubbelkolla detta med alla volvonördar(inget illa ment) här :D

MVH/
Christoffer
Användarvisningsbild
av Chris00
S6024t skrev:kommer ljudet när du svänger så är det sannolikt knuten..
Har kollat, är ingen skillnad varesig jag kör framåt eller svänger.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Pilla bort centrumkåpan på fälgarna och kolla ifall bulten som håller drivaxeln mot navet har gängat upp sig lite. Har läst en del trådar om detta på dessa bilar.

Edit: Kan du precisera mer exakt när ljudet uppstår? Jag bara antog att det kommer när du släpper gasen efter acceleration
Användarvisningsbild
av greeeken
Jeppe940 skrev:Pilla bort centrumkåpan på fälgarna och kolla ifall bulten som håller drivaxeln mot navet har gängat upp sig lite. Har läst en del trådar om detta på dessa bilar.

Edit: Kan du precisera mer exakt när ljudet uppstår? Jag bara antog att det kommer när du släpper gasen efter acceleration

Skulle just säga centrumbulten. kolla detta omgående. på båda sidorna.
Användarvisningsbild
av Chris00
Jeppe940 skrev:Pilla bort centrumkåpan på fälgarna och kolla ifall bulten som håller drivaxeln mot navet har gängat upp sig lite. Har läst en del trådar om detta på dessa bilar.

Detta ska undersökas snarast!
Ljudet uppstår inte direkt vid start om bilen t.ex stått över natten. utan då efter ett par KM.
ljudet ökar då gradvis i styrka under färd.
det uppstår vid motorbroms och vid acceleration dock inte så mycket om du håller precis tillräkligt med gas för att hålla hastighet.

Mvh Christoffer
Användarvisningsbild
av greeeken
Chris00 skrev:

Ljudet uppstår inte direkt vid start om bilen t.ex stått över natten. utan då efter ett par KM.
det uppstår vid motorbroms och vid acceleration dock inte så mycket om du håller precis tillräkligt med gas för att hålla hastighet.

Mvh Christoffer
När du växlar ner?
Användarvisningsbild
av Chris00
greeeken skrev:
Chris00 skrev:

Mvh Christoffer
När du växlar ner?
Ja det låter på alla växlar föutom backen. har dock inte backat så mycket så kan ju vara att jag missat det i så fall
Användarvisningsbild
av Chris00
greeeken skrev:

Skulle just säga centrumbulten. kolla detta omgående. på båda sidorna.
Har nu kollat och dragit åt centrumbulten. knäppande finns kvar
Var inte lös.
Är det bara att byta drivaxeln nu då?
Och hoppas på det bästa

Mvh Christoffer

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget

Snabba bud, bilen inlämnad, beräknat 3 v[…]

Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]