Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har hållit på med bromsarna bak på min S70 i ett par dagar.
Problemet är att i början när jag skulle lossa ett ok, så lyckades jag med att inte dra åt en nippel helt när jag avslutade för dagen.
Resultatet blev, 3 dagar senare, att all bromsolja låg på garagegolvet.

Har nu bytt ok och bromsar bak. Har fyllt på bromsolja, och sen luftat både koppling och bromsar.
Dock så har jag inte luftat enigt VIDA:s sätt. Där står det VF, HF, VB och sist HB.
Ska testa detta sättet imorgon.

Problemet nu är att jag inte riktigt får bort "svampkänslan" i bromspedalen?
Bromsarna tar, men långt ner.
Kopplingen känns precis som den ska.

Förstår ju att det är luft kvar nånstans i systemet, frågan är bara var?
Luftas bromscylindern automatiskt, när jag trampat ner bromsen ett par ggr, och sen luftat systemet?

Är det något jag missat? Aldrig luftat ett "tömt" system innan, bara bytt och luftat med olja i innan.
Hur mycket olja kan man räkna att det ryms från cylinder, genom ledningar och i ok? Alltså den mängden jag behöver lufta ut?

Hoppas ni förstår mina frågor? ??:-/
Jag brukar börja med att lufta längst ifrån bromsvätskebehållaren och gå mot den ungefär så här, Höger bak, Vänster bak, Höger fram och sen sist Vänster fram. Det har fungerat bra dom gångerna jag har gjort det :)
Såg nu efter en testkörning igår och kontroll idag 20 h senare att det var lite fuktigt, med vad som känns som bromsolja, på baksida höger ok, samt lite blötare baksida vänster ok.
Har aldrig haft problem med biltemas ok innan, kan jag haft sån otur att bägge oken läcker?
Bägge oken är nya, men har legat i garaget sen i augusti /september?
Kan ett miniläckage ge svampkänsla?

Angående "självluftningen" så var frågan mer om bromscylindern blir helt luftat när man luftar krets och ok?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS