- mån 26 jan 2015, 19:47
#943316
Har en fundering angående spjällhuset på min bil. Den öppnar nämligen bypassventilen förbi intercoolern (den högra framifrån) en stund efter start vid varm motor. Men stänger INTE den vänstra samtidigt.
Nu till 10000 kr frågan: ska den göra det eller ej? För den vänstra stängs en stund och fjädrar tillbaka när man vrider av motorn. Så vakuumventilen funkar.
Antar att den gör detta pga av att motorn blir för kall nu när det är kallt ute. De som följt mig och min *host* köra volvo vet att jag har problem med genereringar och hög förbrukning titt som tätt.
Varje gång den drar mkt slutar egr att funka (men klickar flera ggr när man vrider av tändningen) och bypassspjället öppnar. Detta tyder ju på regenerering och inget annat?
Har bytt dpf sensor och egr samt fyllt additiv nyligen inkl nollning. Samt att sensorvärden till dpf visar bra värden i Vida.
Nu till 10000 kr frågan: ska den göra det eller ej? För den vänstra stängs en stund och fjädrar tillbaka när man vrider av motorn. Så vakuumventilen funkar.
Antar att den gör detta pga av att motorn blir för kall nu när det är kallt ute. De som följt mig och min *host* köra volvo vet att jag har problem med genereringar och hög förbrukning titt som tätt.
Varje gång den drar mkt slutar egr att funka (men klickar flera ggr när man vrider av tändningen) och bypassspjället öppnar. Detta tyder ju på regenerering och inget annat?
Har bytt dpf sensor och egr samt fyllt additiv nyligen inkl nollning. Samt att sensorvärden till dpf visar bra värden i Vida.
Innehar ett DICE interface inkl Vida, samt Autocom och VCDS/VAG K+Can diagnosutrustning. Hör av er om ni behöver hjälp med att skanna samt släcka felkoder. Klarar nästan alla märken på marknaden.