Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
Min T6 visar OK på tempmätaren och nivån i påfyllningsbehållaren ligger vid max-strecket.
Trots det säger färddatorn: "låg kylvätskeniva - stanna motorn".

Kan också säga att jag hade av övre kylslangen och tömde ut lite kylvatten ersatte det uttömda med ny kylvätska.

Motorn kändes också väldigt varm.

Fråga: kan det fattas kylvätska i systemet även om nivån i påfyllningsbehållaren är OK och motorn har körts varm (termostat har öppnat)????
Användarvisningsbild
av Brainy
vet inte hur luftningssystemet fungerar i en opel vectra t6 :wink: men ett tips är att du kör den på tomgång med locket avtaget tills termostaten har öppnat och att du då låter den gå en minut till eller så om inget händer.
Det som kan hända när termostaten öppnar är att det kommer runt luft som legat i systemet som då kommer ut genom kärlet och nivån sjunker.

Min direkta gissning är iofs givarfel men ovanstående tips är ju billigast att testa först.

/Anders
Användarvisningsbild
av Janne3
Har du en givare i locket på kylvätske behållaren ?? isåfall påverka den manuellt och se om lampan slocknar, har du maxnivå i behållare borde den ju slockna, kanske fel på den givaren eller att någon kabel losssat från den
av peterc
Jag hade samma problem med min T6:a.. det är givaren som sitter under kylbehållaren som kan spöka ibland. typ glapp i anslutningen mellan givaren o kabeln. Det jag gjorde var att känna på var givarkablarna sitter fast (under kylarbehållaren) o rörde lite på kablarna, då släcktes lampan o medellandet försvan.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är väll bara kolla nivån i systemet
Saknas det så fyll på om inte så behöver du inte fylla på.
JAg hade det på min s60.
Startade motorn en morgon o den varnade för låg i nivå.
Stängde ner o kollade nivån o ja det var bara att fylla på med kylarvätska.
av matand12
Tack för tipsen pojkar - det visade sig att kablaget till givaren under behållaren var bara att "mixtra" lite med så ordnande det sig...
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]