Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Kollad glykolnivån i kärlet igår och såg att det var nära MIN strecket.
Färgen på glykolblandningen är närapå ofärgad, ev lite gulaktig. Vid mätning visar den ca -40 grader.
Åkte till Volvos ÅF och köpte en flaska konc glykol, grön till färgen.
Enl reparatören kan jag blanda i den gröna originalglykolen i systemet utan nån åtgärd. Han kände däremot inte till denna färglösa sorten...
Vad är det för glykol Volvo fyller systemet med i sina bilar innan leverans?
Någon som vet? Bilen är en XC70 -14
Användarvisningsbild
av Funk
Är den "gamla" inte snarast gul till färgen ?

/Thomas
av Rådlös
Vi har sagt det förut, men det måste upprepas: Färgen på glykol är det som har minst inverkan på glykolen i sig själv! Det kan vara vilken färg som helst. Ren glykol är förövrigt färglös. Det är säkerhetsbestämmelser som säger att glykolen skall färgas så att ingen tror det är vatten eller något annat. Glykol är tämligen giftigt!

Det man behöver veta är om det är Etylenglykol eller Propylenglykol. Dom två är inte så lyckat att blanda. Etylenglykol är dock den övervägande vanligaste och förhållandevis billigaste, men giftigare. Propylenglykol är mindre giftig, men markant dyrare. Den är ovanlig. Jag har aldrig hört att Volvo skulle hälla i något annat än etylenglykol. Du skall alltså ha etylenglykol!
Läs på flaskan vad det står där. Om man skulle råka blanda dom två av misstag, så fungerar dom fortfarande som frostskydd. Men det blir en brun sörja och i olyckliga fall kan det bildas slamklumpar som kan sätta igen kylsystemet. Med du har som sagt Etylenglykol från början och skall hålla dig till det i fortsättningen. Bry dig inte om någon färg, det är förmodligen ett helt overksamt ämne. Karamellfärg?

Och du vet väl att det förordas från både biltillverkaren och glykoltillverkaren att man byter glykol vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet som finns i glykolen. Korrosionsskyddet har man för att metallerna i motorn inte skall oxidera, rosta.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det enda jag har propylenglykol i är solvärmeslingorna. Bilar med nåt annat än etylenglykol har jag aldrig träffat på.
av Rådlös
Ja, apersson850. Det är nog så att propylenglykol är lite speciell. Dom enda bilfabrikat jag har hört talas om som förordar propylenglykol är Scania och Mercedes. I det senare fallet är det dessutom bara någon enstaka modell som det gäller. I Scanias fall kan jag mycket väl tänka mig att det handlar om "poäng" som miljövänliga i sin marknadsföring. Jag har jobbat "lite i kanten" på det här med ISO-certifiering, och där ville alla företag med självaktning kunna visa upp hur miljövänliga dom var (på pappret).
av GeBo
det är alltså glykol i sig som angriper aluminium. Därför tillsätts glykol med korrisionshämmande medel.
De båda glykolsorterna är blandbara men de olika tillsatserna kanske inte är det.
Är du rädd om din motor använder du Volvo-glykol, automatiskt med de rätta tillsatserna...
Användarvisningsbild
av Sceptic
volvo i norr skrev: Vad är det för glykol Volvo fyller systemet med i sina bilar innan leverans?
Någon som vet? Bilen är en XC70 -14
Det lär väl vara den gröna glykolen du hittar i hyllorna hos Volvos reservdelsavdelningar.
av Rådlös
Som sagt, glykolens färg har inte den minsta betydelse. Det enda man skall kontrollera är om det är Etylenglykol eller Propylenglykol. Etylenglykol är den dominerande produkten på marknaden. Propylenglykol finns, men är tämligen ovanlig. Läs på förpackningarna vad flaskorna/dunken innehåller. Strunta i vilken färg det är. Den har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
av perin
Rådlös skrev:Strunta i vilken färg det är. Den har ingen betydelse.
Färgen har ingen betydelse, ja. Men det är ändå en fördel att välja samma färg (och typ av glykol givetvis), blandar du olika färger så lär du få en glykol som blir brunfärgad. Har säkert ingen betydelse som kylvätska, men jag skulle bli väldigt misstänksam om jag var spekulant på en begagnad bil med brun glykol.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]