Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Edviin
Det började med att min 740 gl 89a slutade ladda jag bytte batteri o kol o när jag skulle sätta dit batteriet var det mörkt o jag hade bråttom så jag tänkte mig inte för o tryckte dit båda polerna direkt o började skruva o skruvade på + och råkade gå imot plåten så det blev en gnista o nu startar inte bilen, nån som vet vad som hänt?
Var det en längre kortis eller det "bara" blixtrade till?? Det kan blivit en strömspik som slagit ut någon elektronikdel. Kolla alla säkringar. Det kan "slå ut" generatorn, men den borde starta ändå. Kolla så du har ordentlig kontakt mellan batteriet och kabelskorna först.

Mvh
Lennart
av xxargs
som sagt lossa minuspolen först och därefter plusspolen när man skall ta bort batteri

när man sätter tillbaka så skall plusspol skruvas först och därefter minuspol - just för att undvika fadäsen att nyckeln ligger på plusspolen och skaftet hamnade mot något jordat och det svetsar/blixtrar.

---

nu är gjord, gjort och så länge du inte har polvänd batteriet och anslutit polvänt så bör det inte ha hänt så mycket. - övningen kanske visade på andra brister som en slutkörd jordfläta mellan motor och chassie/batteri, batteriet själv av strömstöten orka inte längre lämna någon större ström etc.

kort sagt man får gå runt med multimeter och strömtång (som kan mäta likström) och se vad spänningarna finns och om det går någon ström där det är tänkt att gå ström.
av Edviin
Jag har gnista på tändstiften så känns som ett bensinfel, har provat med startgas i luftslangen utan resultat, kan det va så att insprutet inte öppnar? Startmotorn o alla lampor funkar som vanligt så vettifan, folk säger att jag ska testa byta pump reläet, HJÄLP!!
Startar den inte på startgas så kan du vänta med att byta pumprelät. Har du skruvat ut stiften och kollat ifall de är blöta efter att du kört på startmotorn en stund?
Om inte - undersök varför inte, t.ex. via spridarrelät. Om Ja - du får fram bensin och problemet ligger troligen i tändningen. Även om man har en tillsynes fin gnista så är det inte säkert att den räcker för att få igång bilen. (Dålig rotor och fördelarlock är exempel på sådana felorsaker, dock tror jag inte på det i detta fall)
av Edviin
Jeppe940 skrev:Startar den inte på startgas så kan du vänta med att byta pumprelät. Har du skruvat ut stiften och kollat ifall de är blöta efter att du kört på startmotorn en stund?
Om inte - undersök varför inte, t.ex. via spridarrelät. Om Ja - du får fram bensin och problemet ligger troligen i tändningen. Även om man har en tillsynes fin gnista så är det inte säkert att den räcker för att få igång bilen. (Dålig rotor och fördelarlock är exempel på sådana felorsaker, dock tror jag inte på det i detta fall)
Det va en som sa att insprutet inte öppnade om inte pumpen gick men vad vet jag, stiften är inte blöta, var sitter spridarrelääet?
Du kan kolla spridar/radioavstörnings reläet genom diagnostik boxen. Det finns ett kontrollprogram, kolla här,

Diagnosfunktion 3. Slå på tändningen, lyssna efter om bränslepumparna går. Tryck in
knappen tre gånger varvid komponenterna listade nedan skall arbeta medan dioden
blinkar. Du kan antingen lyssna eller känna på komponenten.
Elkylfläkt halvfart
Elkylfläkt helfart
Insprutningsventiler
Tomgångsventil (tomgångsmotor)
Magnetventilen för kolfiltret
Kallstartsventil

Du har kanske inte alla "grejerna", men det är ju insprutningsventilerna det gäller här. Och bensinpumparna går inte när man "slår på" tändningen på alla bilar, på min gör det inte.
Länk till hela sidan,
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf

Mvh
Lennart

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]