Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Hej på er...

Jag skulle vilja veta om det är vanligt att backväxeln är trög vid kall drivlina/motor.

hela vxl lådan skänns almänt seg ,men backen är omöjlig ibland. Då får man prova alla andra vxl innan man återigen tar ett försök med backen.

Inga missljud eller motsvarande, drivlinan går som en dröm i övrigt.

V70 2.5T AWD -04 12500mil.

nån mer som har liknande problem och vet vad man ska göra åt det?!?
av Frigge
Tyvärr låter det som att du behöver demontera växellådan och smörja axeln till lådan/lamellen, den kärvar troligtvis på axeln. Enklaste sättet att kolla om det är det är att stänga av bilen o se om det blir bättre. Blir det bra i avstängt läge kärvar lamellen på axeln. Ett olje byte i lådan brukar göra underverk för den övriga funktionen.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Frigge skrev:Tyvärr låter det som att du behöver demontera växellådan och smörja axeln till lådan/lamellen, den kärvar troligtvis på axeln. Enklaste sättet att kolla om det är det är att stänga av bilen o se om det blir bättre. Blir det bra i avstängt läge kärvar lamellen på axeln. Ett olje byte i lådan brukar göra underverk för den övriga funktionen.
Har provat det utan bättre resultat. En ska som jag har lärt mig är att när jag ställer bilen i garaget efter en tur så lägger jag i backen... Då kan jag ju backa ut direkt utan att byta vxl. Så fort bilen har blivit riktigt genomvarm så fungerar det hur bra som helst. Kanske skulle prova att byta olja i vxl.lådan.?? Ska man använda sig av org. olja eller finns det bättre???
av Marbas
Hade samma problem på min bil. Det avhjälptes med ett kopplingsbyte. Det var iof inte kopplingen som var problemet utan något smörjdes upp (splines), men eftersom det endå var demonterat bytte man kopplingen samtidigt.

Som Frigge sa, när du får problem med att lägga i backen, testa följande:
1. Stanna motron UTAN att släppa upp frikopplingen.
2. När motorn stannat, prova att lägga i backen

Går det då så är det samma problem som jag hade, dvs uppsmörjning som gäller.

Det finns fler trådar om detta problemet på forumet, bla:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=
Användarvisningsbild
av Cimmen
Någon som vet hur jag kan få tag på Tech note 43-47/471 2005 i svensk version som tydligen ska behandla problemet.

Kostsam operation det där. Känns surt på en -04, inte en chans att jag ska betala det där :twisted:
av Kena
För mej funkar det att lägga i 4:an före backen :idea: Premium rakt igenom!! svenskt svar på tyskarnas lyxbilar
av Marbas
Cimmen skrev:Någon som vet hur jag kan få tag på Tech note 43-47/471 2005 i svensk version som tydligen ska behandla problemet.

Kostsam operation det där. Känns surt på en -04, inte en chans att jag ska betala det där :twisted:
PM:a mig din email adress, så skickar jag den till dig (två PDF filer).
Användarvisningsbild
av OFFO
Min låda var nere på garantin och fick smörj. Men detta felet är mysko på sommaren är det inget problem, går att lägga i backen men så fort det blir lite kallare nån plusgrad och nedåt så kommer det. Tror Volvo har ett alldeles för "fint" läs dyrt fett? Även ettan och tvåan är tröga. Orkar nog inte .. får fortsätta lägga i backen VARJE gång jag stannar bilen.
Användarvisningsbild
av xandu
jag brukar trycka ner kopplingen och sedan starta bilen. sen lägger jag i 4.an och backen. funkar utan problem.
hade samma feltyp för ca 2 år sen, och verkstaden smörjde in splines , dvs ingående axeln i vxl-lådan.
tydligen konceptrelaterad fel.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]