Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enklast tycker jag var att ta bort 2 skruv som sitter per hjulhus fram sen tar man bort stänkskyddet under bilen och skruvar ut dom 4 stora bulten som håller fast krockbalken, sedan drar man ut fronten ihop med krockbalken, tänk på att koppla bort sido positionsljus och dimljusen fram när du demonterar fronten, lägger upp den på ett bord och skruvar av torkarmotorerna, strålkastarna behöver man inte röra och riskera att något går sönder, är ju lite ömtåliga.

Bild

Bild
av Denzar
Har nu bytt bägge mina strålkastarmotorer. Har lagt ner ett antal timmar på detta nu 8)

Går som sagt att du ut lamphusen utan att röra kofrångaren, dock krävs det endel kraft. Jag tog bort endel av plasten som sticker upp över lysena, efter att jag tog bort lamphusen. Nu är det mycket lättare att ta bort dom, syns inte heller!

Man lossar dom 4 skruvarna, trycker in lamphuset mot mitten av bilen sen snett upp tills 2 skruvarna längst in hoppar ur först, krävs mycket kraft, annars så tog jag ett brytjärn till höger om lamphuset och tryckte ut. Sen förstår man resten.

När man väl skruvat bort motorerna så följer man denna guide:
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php

Kugghjulet högst upp är rött på x40, på bilens högra motor så är den markerad L och vänstra med R (logiskt eller hur). Tror det har att göra med vilket håll huggen kommer gå.

Bägge sidor ska iallafall sitta som på guiden med siffran åt rätt håll och i vinkel med motorn.

Lilla kuggen som är på punkt 17 som byter håll på armen är lite trixig att förstå hur han menar.
Jag tog den längsta platta sidan och tryckte ner den precis till vänster om kopparplattan som är längst ner, då är den i rätt läge. Den övre kuggen kommer att hamna precis till vänster om kopplarplattan högst upp.

Fetta in där det behövs och testa på plats. Jag tog en kattstrypa och drog längst ut på gängan på stången som simulerade torkarbladet, så man ser om det fungerar som det ska. Mycket bra att ha någon med sig 8)

Den ska svepa två gånger och sen ställa sig nära ändstoppet/parkering, gör den inte det och röda kuggen ligger rätt så har du satt dit den lilla vita kuggen fel. Eller ryker det och sprakar från motorn så följ guiden och testa att göra rent den.

Igentligen inte jättesvårt, bara jävligt krångligt när det inte vill fungera :lol:
av Putte1
Tack för intresset för mitt problem. Jag försökte mig på att ta isär den trasiga motorn men jag gav upp men jag har ändå bytt min som krånglade och det gick snabbt. Bort med motorskyddet av plast under bilen, en skruv i hjulhuset som fäster stötfångaren i framskärmen, en skruv som håller innerskärmen fast i stötfångaren och sen lossade jag stötfångarbalkens två bultar. Sedan gick det att dra ut stötfångaren så pass så att jag fick bort framlyset sen var det fritt fram att skruva bort torkarmotorn och sätta dit en ny. Egentligen en begagnad för 300 kr. Sedan i omvänd ordning ditmontering av grejerna. Tog max 1 timme. Klappat och klart. Funkar kanon!! Tack återigen att ni tog er tid att försöka hjälpa mig. Jag är väldigt tacksam!!
av Denzar
Hade gärna också tagit bort skruven i hjulhuset om någon stjärna satt dit en 40mm lång skruv med en helt kal kullerskalle, som dessutom rostat fast ordentligt. Får ta fram dremmeln och ta bort den :lol:
Skönt att slippa ta bort dessa skruvar ändå, går fint när man lärt sig trixet.

Skönt att dom fungerar Putte1! riktigt bra att ha, ser fint ut också enligt mig.
av Putte1
Denzar. Undrar om du köpt bil av samma "nisse" som mig? Ju mer jag kollar dess mer märkliga "lösningar" hittar jag :D och jag tycker som du. Snyggare med torkare än utan!! Dessutom trafiksäkrare :wink:
Användarvisningsbild
av e5frog
Gjorde denna manöver idag innan jag upptäckte vilka kontakter det var som jag kunde dra ut för att de skulle stanna i viloläget där de var och inte i alla andra positioner - sitter två precis under handtaget till motorhuven.

Av med blinkers, en stjärnskruv, loss med strålkastare (4st #10 muttrar), lossade de båda elkontakterna, sen var det bara att lirka ur strålkastaren, fick dra lite i plasten som går precis under, behövdes inga verktyg för att bryta eller lirka på något sätt... Sen är motorn blottad och det är bara att skruva loss - om man önskar. Tycker man det är enklare att skruva loss diverse andra grejor så varsågod, jag tyckte det verkade besvärligt och jobbigt.
av Putte1
Smaken och baken benka :) jag försöker hålla min bil orginal, så länge det nu funkar :D börjar torkarna krångla igen vete tusan om dom inte åker bort. Såg nånstans att man gjort "lock" och satt över hålen efter bortmontering av torkarna, det funkade ju. Nån annan hade satt igen dom helt och lackat om stötfångaren, också helt ok, fast dyrt kan jag tro om man inte gör det själv.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]