- mån 26 jan 2015, 21:58
Idag när jag körde hem från jobbet så "small" det till i bilen och alla lampor började lysa i hastighetsmätaren. Hade bara några hundra meter kvar hem, motorn gick och inget lät om den. Har en rondell där jag svänger av hem, då fick "ta i" ordentligt för att svänga höger. Har en längre tid haft problem på morronen ett tag innan det går att vrida på ratten, Så tanken som flög genom huvudet var att nu har servopumpen skurit eller något sådant. Jag tog mig hem och in på infarten. Fick upp huven och tittade försiktigt ner. Inga remmar kvar, alla 3 remmarna saknades. Generatorremmen hängde visserligen kvar över vattenpumpen men den gjorde ingen nytta. Jag fick en promenad på några hundra meter innan jag hittade dom båda andra. Dom låg med c:a 50 metern mellanrum den ena före och den andra efter rondellen. Dom såg helt oskadda ut och när jag kom hem satte jag tillbaka dom. Först snurrade jag på servopumen och kompressorn, men det verkade fungera. Justerade upp remmarna till en del och startade motorn, både styrningen och AC-n fungerade (även laddningen). När jag sedan sträckte upp remmarna till servon och AC-n hittade jag felet. Den ena remmen blev aldrig sträckt, den kunde tryckas ner 2- 3 cm när den andra var fullt sträckt. Förmodligen har den "hoppat av" och kränkt av dom andra remmarna. I den remmen har alltså corden i remmen gått av i. Det syns absolut ingenting på remmen och det känns inget, men den går inte att sträcka upp. Kör ett tag nu med bara en rem till servo och AC för att se så inget händer, får väl ha AC-n avstängd.
Har någon varit med om något sådant??? Jag har med snart 50 med bilar och reparationer aldrig varit med om något sådant. Antingen går remmen av eller så byter man den för den är utsliten, men denna rem ser nästan ut som ny. Den är inte 2 år gammal, bytte den förra hösten. Bytte alla 3 remmarna då.
Mvh
Lennart
Har någon varit med om något sådant??? Jag har med snart 50 med bilar och reparationer aldrig varit med om något sådant. Antingen går remmen av eller så byter man den för den är utsliten, men denna rem ser nästan ut som ny. Den är inte 2 år gammal, bytte den förra hösten. Bytte alla 3 remmarna då.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By jesperk