Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saax
Hej!

Jag har köpt en 855-556 GLT 2.5-PK som funkar kanonbra MEN....
Det är en jordfläta (eller annan jordning) som inte funkar som det ska.
Startmotorn "orkar" inte dra igång motorn utan gör ett försök och "släpper" sen och snurrar i tomme om jag håller i med nyckeln.
Men om jag sätter EN startkabel på motorn direkt till minus på batteriet så brummar den igång utan och tveka :)
Detta inträffar varje gång den stått en stund och "lösningen" funkar lika bra varje gång jag testar.

Nu till min fråga...måste jag hitta var jordflätan är av/skadad och byta den? eller finns det ett kanonbra ställe där man kan jorda motorn
utan att böka till det?

Alla tips och trix är uppskattade :)
av Saax
Jo men var på motorn finns ett bra ställe att fästa kabeln i? och hur grov behöver den va? 10mm2? 25mm2?

Är ingen fena på bilar direkt :D
av Rådlös
Var som helst på motorn där det t.ex finns en mutter att klämma den under. (Dock ingen med batteriplus! :-O) )
Helst skall den vara lika grov som plusledningen från batteriet.
av *pettson*
Hittar man inte jorden så har man inte öppnat huven alls med öppna ögon, batteriet sitter där så vackert.. följ minuskabeln ner till kaross med en hand. Följ den sen över till motorpaketet. Nu ser du exakt hur den är infäst i kaross, var den är infäst i motorpaketet. Du ser grovleken..
Du ser också att där inte finns nån fläta i ordets mening mer än dom två avstörningsflätorna på toppen.
Gör nu så att du ersätter det trasiga kablaget med nytt. Sen fungerar det.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]