Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
rid54 skrev:Personligen tycker jag det är stor skillnad, dvs i tekniken. "Quattro" står väl för att man har en centraldiff och att axlarna i grunden är oberoende av varandra (sen är det ju lite Torsenfunktion och liknande, har jag för mig). Nivan är samma princip -centraldiff- fast den har ju inga finesser utan där får man låsa centraldiffen manuellt om det behövs.

Däremot kan jag ju inte säga att något av systemen skulle vara bättre eller sämre rent allmänt; jag tror Volvos ("inkopplingsbar bakhjulsdrift") system ger väldigt bra stabilitet vid krävande förhållanden på landsväg (snömodd, typ), medan systemet med centraldiff har andra fördelar, speciellt i lägre farter på tveksamma underlag. Ett "äkta Quattro" är väl känt för bra prestanda i många sammanhang.
För den som nu bryr sig.
av svedan
Rid54, jo du har helt rätt, och bilen är ju framhjulsdriven tills det halkar på framhjulen. Och då kan den koppla in bakaxeln. Vad man menar med ”kanske 90 % bak” är att står framaxel på is, så kommer säg max 90 % av bilens framdrivningsförmåga från bakaxeln. Nu behövs ju inga 200 hästar på ettans växel för att ta loss dig, men det är väl så man tänker…. Sedan kommer ju ABS in och bromsar ett slirande hjul för att flytta moment till det andra på samma axel, fast det är en annan historia.
Jag tycker det är viktigt som du skrev att bakaxeln inte kan rotera fortare än framaxeln!! Säger ju ganska mycket.
av Jäverhammar
Gammalt test men kul att titta på :)
Var det inte Visco på volvon då och BMW hade väl inte Xdrive på modellerna som testas?
Tror att skillnaden är mindre idag.
Användarvisningsbild
av Kanats
Finns det nån som kan förklara vart den där berömda "mutter" sitter, alla skriver om den på flera trådar men hittar inget om vart den finns :)
Och om det är nån som har ett ca prisuppgift på vad det kan kosta att byta växelväljaren (fördelningslåda)
av svedan
Ska jag uppför en skidbacke, tar jag bandvagnen!!
Jag har haft Volvo AWD sedan -98 och supernöjd. Det finns bilar med bättre 4-hjulsdrift, men för mig räcker Volvo och Haldex. Som skrivits ovan, är det vid vissa tillfällen jag uppskattat det och som fungerar; omkörning över moddsträng, dra upp båten på hösten, tas sig fram på landet innan plogbilen kommit samt sista backen som är omöjlig utan 4-hjulsdrift på vintern! Sedan är det ibland skoj vid rödljuset, men idag är ju många med awd där ute.
Du nämnde viskokoppling som fanns fram till -00 tror jag. Den hade nog klarat sig bättre?? Min -99 hade ju Volvos 960 fina bakaxel med diffspärr/broms upp till 40 km/h. Då hade man 3 däck som hjälpte till vid rödljuset och alla andra blev efter.
Mutter? Är kanske hylsan du menar som sitter efter lådan på splines? Vanligt fel och kostar väl en 10 lakan att byta?
Användarvisningsbild
av johnnype
https://www.youtube.com/watch?v=tpp5tW71qYI
Eller den här testen där andra bilar med "äkta" (enligt reklam) fyrhjulsdrift inte klår den gamla fina xc90 vid tidpunkt 9:34 :)

Förvånande nog så klarar sig inte XC70 (inte V70 XC va?) den samma testen strax innan.. trodde dom borde haft samma haldex?

EDIT
Vid 27:47 misslyckas xc90in med båda framhjul och ett bakhjul i luften, men vid 27:59 med båda bakhjulen och ena framhjulet i luften så löser han det med en gång
av rid54
Det finns några olika filmer att titta på, bland annat denna:

Jag vill gärna framhålla att jag inte värderar systemens användbarhet eller prestanda, det är något som varje användare får hantera själv. Det enda system, som säkert garanterar att ett enda hjul med grepp kan flytta bilen, är stel fyrhjulsdrift och diffspärrar i både fram- och bakaxlar, alla de andra (modernare) systemen bygger på att spinnande hjul bromsas dynamiskt av ett aktivt antispinn-system. Har man öppen fyrhjulsdrift, med centraldiff, måste även den kunna spärras för maximal framkomlighet. De flesta modera bilar är FWD med inkopplingsbar AWD ("stel fyrhjulsdrift"), och många har inte en central differential i egentlig bemärkelse, de har en slirkoppling med ett elektroniskt styrsystem. Som sagt vill jag inte gradera systemens prestanda; faktum är att det är olika fördelar o nackdelar med alla de system som finns och förarens krav på systemet (tillgänglighet, förväntade körförhållanden, prestanda, underhållskostnader etc) måste väl avgöra vad man skaffar.
av Andis
Kanats skrev:Finns det nån som kan förklara vart den där berömda "mutter" sitter, alla skriver om den på flera trådar men hittar inget om vart den finns :)
Och om det är nån som har ett ca prisuppgift på vad det kan kosta att byta växelväljaren (fördelningslåda)
Hylsan kallad gissar på att det är den du kallar mutter sitter mellan växellådan och vinkelväxeln. Ta bort kåpan under bilen så ser du vinkelväxeln. Sitter mitt under i bakkant av motorrummet underst.

Byta cirka kostnad

Har räknat på det lite och lyssnat lite priser. Ta det här nu som rikt priser kan nog bli lite variation gissar jag.

Byte hylsa samt ta ner och upp vinkelväxeln enligt dom uppgifter jag fått på bilia. Cirka 5000 kr

Sedan om du köper genomgåd och förstärkt vinkelväxel från länken jag la i andra tråden du skrev ett inlägg i ang detta ämne. Cirka 6500 kr sen frakt säg en cirka 500kr
Då har jag räknat med exemplet att man köper en vinkelväxel lämnar in bilen på Volvo låter dom byta sedan skickar tillbaka den trasiga vinkelväxeln.

Sen är det väll bästa att lägga på lite oförutsedda utgifter som ny olja och liknade 1000kr

Jag skulle därför gissa på ett total pris på.

Cirka 13.000kr för byte av vinkelväxel till en förstärkt vinkelväxel.

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]