Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
Tja boys an' Girls!!!

Min Tankmätare och för all del oxå då färddator, visar inte alls rätt. Tankade fullt idag och tankmätaren går upp till mellan näst sista och sista strecket innan nålen/ visaren går upp till 60 liters markeringen. färddatorn säger att jag kan köra 45 mil på det som finns kvar i tanken. När jag åkt några km så rör sig tankmätaren uppåt mot fulltankad och färddatorn börjar öka på antalet km jag kan köra innan tanken är tom. Färddatorn ökar med några km åt gången vid körning, från 450 till 470, 480 km osv. Vad kan det vara för fel? Tankmätaren borde ju gå i "taket" vid full tank och färddatorn borde ju visa att jag kan köra längre än 450 km på full tank och det borde ju visas direkt!! Tacksam för svar/hjälp med detta :) / Putte
av benka1
Fick du i full tank,kan ju dröja ett tag innan det runnit ner från tankröret(luft) sen kan man aldrig lita på hur långt det är kvar att köra till tom
tank,går ej att lita på det datorn har ju beräknad på tidigare förbrukning ,har du gasat mycket då känner ju ecu,n av det o tror att du har "bara"
45 mil till tom tank-det tar ett tag att räkna om mao...
av Putte1
Aha!! Så datorn behöver tid för att räkna om bränsleförbrukningen beroende på hur jag kört? Det hade jag faktiskt inte en aning om, man lär sig nåt nytt varje dag :D

Jodå jag fick i full tank benka, men du tror det kan vara luft i bränslesystemet när mätarnålen inte vill gå upp i topp? Ja det låter ju rimligt. Kan jag på nåt sätt lufta systemet så att mätaren fattar att tanken är full?? Jag tror jag ska byta bränslefiltret nån dag snart och om det på nåt sätt går att lufta systemet vore ju det tillfället ypperligt. Det är ju inte hela världen om mätaren visar lite fel men bara för att jag vill att allt ska funka ordentligt så är jag tacksam för hjälp :) / Putte
av benka1
Jag mena ej att du har luft i systemet bara i tanken fast du märker ju om soppan är uppe i röret när du tankar....
Annars kan det va fel på armaturen sitter en flottör som känner av nivån i tanken ?
av juste
Ta det lugnt och avvakta ett tag och se vad som händer. Hade samma problem med min när den var ny för 15år sedan. Efter ett tag försvann felet av sig själv. Vet fortfarande inte vad som hände.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du "resetar" färddatorns medelförbrukning när du tankar fullt så kommer du att se din medelförbrukning ganska snart, brukar alltid göra det vid tankning lättare att ha koll då man känner till körförhållande osv.
av benka1
Putte1 skrev:Ok jeg46. Och var sitter den givaren? Det självklara svaret är väl i tanken kan jag tänka? Svårt att byta denna givare?
Sitter nog i intrument brädan i mätaren,typ..
motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]