Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Curran111
Hej,

Har Volvo xc70 -03 automat.
Märke dock idag efter all snö att den inte driver på alla. Fyrhjulsdriften verkar det vara fel på.
Har inte ägt Volvo förut har bara mecka med jänkare, främst jeep.
Jag har läst lite grann vad som kan vara problemet, jag har känt en tid att hjulen "slirar" när jag trycker på gasen
På vanlig asfalt. Har förstått att det varit något fel fast nu förstår jag att det var fyrhjulsdriften.

Jag undrar om det kan vara något enkelt, är som sagt inte bra på att meka med svenskar, särkilt inte så ny som denna.
Läste om haldexen, kan det det vara pumpen eller filtret. Fattar inte riktigt deras funktion, är dessa svåra att byta? Jag känner att det brinn er
Att få det fixat. Någon som har något förslag på vad det kan vara? Har hört något om "hylsan" vet inte vad det är eller funktion den fyller?
Om någon kan säga det hade jag varit tacksam, är den lätt att byta?
Tipsa gärna om trådar som kan vara till nytta.

Tack på förhand

D
av Andis
Har du Haldex börja med att känna om det går att snurra kardan till bakhjulen.

När du har bilen avstängd med alla hjulen i marken och växel i eller park på automaten.

Går den att snurra är det hylsan kanske även splinsen på vinkelväxel är trasiga då.

Länk till sida med lite om det

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=111258

Förstärkt vinkelväxel kan köpas här till bra pris.

http://www.blocket.se/dalarna/Renoverin ... 385013.htm
Användarvisningsbild
av fagge17
Har en xc90 08a som 4hjulsdriften la av på och det visade sig vara just pumpen och filtret i bakaxeln.
Ja lämnade in den på volvo och dom tog ca 5000kr för grejer plus byte har ja för mig.
Dom fick även byta givare av nått slag men efter det har den funkat perfekt.
Kan du skruva lite själv så verkade det inte speciellt svårt att fixa själv.
Jag hade inget garage just då så därför fick volvo göra det annars hade jag gjort detta själv.
Man ska nog serva 4hjulsdriften med några 1000 mils intervall med facit i hand.

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget