Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johnk
Hej,

Reggade mig här i hopp om lite hjälp. Har en Volvo 850, körde den senast i fredags. Skulle ut och köra idag, söndag, men när jag sticker in i nyckeln och vrider om så funkar inte låset. Inga av de fyra dörrarna går upp = Jag kommer inte in i bilen. Låset till bakluckan och förardörren är vandaliserat sedan tidigare, så kan endast låsa upp via passagerarsidan. Är det någon som har haft det här problemet tidigare? Att låsen är helt döda? Finns det något man kan göra själv?

Väldigt tacksam för svar, hade varit jobbigt att komma till jobbet imorgon utan bil :(
av Matchmiss
johnk skrev:Hej,

Reggade mig här i hopp om lite hjälp. Har en Volvo 850, körde den senast i fredags. Skulle ut och köra idag, söndag, men när jag sticker in i nyckeln och vrider om så funkar inte låset. Inga av de fyra dörrarna går upp = Jag kommer inte in i bilen. Låset till bakluckan och förardörren är vandaliserat sedan tidigare, så kan endast låsa upp via passagerarsidan. Är det någon som har haft det här problemet tidigare? Att låsen är helt döda? Finns det något man kan göra själv?

Väldigt tacksam för svar, hade varit jobbigt att komma till jobbet imorgon utan bil :(
Det är inte bara så att låset fryst så någonting fastnat i nyckelhålet? Det vore ju det bästa men brukar ju inte ens gå att vrida om nyckeln om det fryst...

Om det är batteriet som gått och orsakar detta går det ju om man lägger sig under och kopplar + på startmotorns pluskontakt för att ge bilen ström, annars har jag hört man kan koppla sig på skyltbelysningen.

När jag inte kom in i min pga dött batteri (hade bara dosa då, xc-handtag på min bil som jag inte hade nyckel till då) så fick jag iallafall upp bakluckan och kunde sedan fälla ner sätet via skidhålet (sedan).
av johnk
Tack för svaren, förstår dock inte ditt Lucif3r. Att låsa upp dörren med nyckeln är ju det enda alternativet jag har, har ingen dosa och det är ju det som inte fungerar :(

Min förhoppning är ju att det är något inne i låset som fryst, men det lär det ju inte bli någon ändring på i natt iaf. Buss till jobbet som gäller :cry:
av johnk
I see, Luci3fer. Får hoppas på det ändå.

Påse funkar väl bara mot om själva cylindern fruset fast? Jag kan ju fortfarande vrida åt båda hållen. Var ute igen nu, får ju "kontakt" med låset, man ser piggen röra sig lite, lite upp och ner inne i bilen, men den vill inte upp..
av Matchmiss
Går ju också att värma på nyckeln och låta den sitta liten stund och sen göra om igen, fast det låter ju som det strular någon annanstans i låset.. :???:

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]