Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordis89
Hej!
Det är så att jag undrar om någon vet hur mycket mindre buller man får i bilen om man har laminerade sidorutor?

Nordis89
Användarvisningsbild
av camaro69
Det beror på om sidorutorna är öppna eller stängda. :wink:

Skämt åsido.
Du märker ingen skillnad p g a vägljud och annat buller.
Lamineringen som är en tunn plastfilm mellan glasskikten, påverkar ljudnivån lika mycket som en fjärt i rymden.
Det är inget centimetertjockt pansarglas vi snackar om.

:D
av matzen10
Däremot så blir rutan betydligt mer tålig! Både för inbrott och vid ev. krock.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av RilleS
Jag bytte nyligen från en V70 Business -01 med laminerade sidorutor till en ny V70 Classic med vanliga rutor och har märkt att dubbdäcken hörs betydligt mycket mer i kupén på den nya. Det beror inte på däcken för det samma däck jag flyttat över och lagt dem på samma plats. Först trodde jag att en bakdörr var öppen eller att någon gummilist inte satt på plats men jag kan inte se något konstigt vid dörrarna. När man sitter i förarsätet får man känslan att ljudet kommer in i bakre delen av kupén och att det är bakhjulen som hörs. Först var jag övertygad om att det berodde på rutorna men nu vet jag inte riktigt. Eller har man försämrat ljudisoleringen mellan årsmodellerna?

/Rille
Användarvisningsbild
av MartinS
camaro69 skrev:Lamineringen som är en tunn plastfilm mellan glasskikten, påverkar ljudnivån lika mycket som en fjärt i rymden.
Just det, det är som en plastfilm MELLAN glasskikten, istället för att ha en enkel ruta har du nu tvåglasfönster med en film i mellan. Det filtrerar helt klart en hel del ljud.

/Martin
Användarvisningsbild
av Larre
Vi är nöjda med de laminerade rutorna.

Vi hyrde några olika XC90 innan vi slog till och köpte en och ingen av de som vi hyrde hade laminerat glas. Jämförelsen gäller i stort sett samma "bestyckning": takbox, full last, alla fem i bilen, samma vägar till och från fjällen, dubbade vinterdäck.

Hur däcken påverkar vet jag inte dock. Kör på Nokian Hakka 5 SUV dubb 235/65 R17 nu och vad de hyrda bilarna rullade på har jag inte lagt på minnet, inte ens tänkt på.

Men något som kanske borde påverka ljudnivån negativt i den nya bilen är den hårdare sättningen i "sport"-chassit. De som vi hyrt har inte varit XC90 sport.
Användarvisningsbild
av camaro69
MartinS skrev:
camaro69 skrev:Lamineringen som är en tunn plastfilm mellan glasskikten, påverkar ljudnivån lika mycket som en fjärt i rymden.
Just det, det är som en plastfilm MELLAN glasskikten, istället för att ha en enkel ruta har du nu tvåglasfönster med en film i mellan. Det filtrerar helt klart en hel del ljud.

/Martin
Rutans tjocklek är i alla fall bara millimetern tjockare och påverkar knappast ljudnivån.
Valet av däck och vägbeläggningens karaktär lär ha större betydelse än den tunna plastfilmen.

Men tron verkar allt. :wink:

Användarvisningsbild
av CarMan
det blir tystare med laminerade rutor.

hur mycke tystare, hus ska man kunna beskriva det?
Användarvisningsbild
av camaro69
CarMan skrev:det blir tystare med laminerade rutor.

hur mycke tystare, hus ska man kunna beskriva det?
Som att avstå från fjärten i rymden :?: :idea: :wink:

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]