Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei!

Skulle byta virvelspjället på S80 '07 D5'a, men det gick inte precis som jag hoppats på. Jag lossade på Spridarrøren ved Common Railen, hadde som plan å byta ut virvelspjäll skiten som är gott sönder och inssugspackningen. Bilen läcker på turbotrycket och alla jag har sätt får det till o värka enkelt. Men fick inte ut en ända spridar, och dom jag fick tips från, sa at det kunde hjälpa om motorn var varm. Så satte alt på plats igjen, men bilen var stendöd, luftade systemet ved o lösna litt på skruvane til tryck røren, kom en del luftbublor men tillslut kom det bara ren diesel. Jag har hört at en commonrailare skall lufta sig själv, men veteranerna hadde inget tro på det, o vad kunde väl gå galet ?
Men efter allt detta är bilen fortfarande stendöd, gikk som en klocka innan jag stannade saken, o gjorde inte precis en hel del. Så inte fan om jag vet hva som är galet. VIDA och Haynes är på väg i posten, men jeg hoppades nån av er vet ?

Har kollat med en universell felkodläsare, och fuel rail pressure är bara 125 PSI max 150 ved 200-220 RPM, det är vel lite lågt ?
Har du gjort något annat än det du skriver?
Tex skruvat bort toppen på spridarna för att montera en slaghammare.

Har du något bränsleläckage nu när du monterade ihop spridarrören?
Dom rören till spridarna MÅSTE bytas så fort du lossat dom en gång efter dom vart monterade. Dom dras åt med rätt moment så att dom tätar. Har man otur då du ska lossa spridarna och råkar vrida dom, så kan det bli illa med om du har otur. Då vi gör dessa jobb sätter vi på en avdragare och en liten slaghammare typ så dom kommer upp rakt ut.
Stämmer, jo, jag lossade toppen på ena spridaren, men skruva allt på plats igen. Inga delar som försvann eller nått, det är heller inget läckage, det var, men vi hittade det o tighta till. Annars er det ingenting, har crankat som attan, batteriet har blitt tömt flera gånger, har kjört dieselpumpen några gånger för o fylla spridarna med Diesel. Åtminståne kommer det diesel ut från retur røren när den sätter igång.

Det är ochså en hel del personer som säger at dom inte har behövt o bytt spridarrören, ingen på nån utav dom volvo värkstader jag har ringt har sagt nånting om det. Men igen, ända dom säger är o cranka motorn tills nånting startar. Jag ser visserligen inte helt varför heller, för det lekker inget ?

Spridarn försökte jag lyfta rett upp med handen, har inte försökt med nått verktyg eller annat för å få loss dom.

Ser en del personer som säger både hipp som happ om det o öppna spridarn på toppen, o at den måste omkalibreras om du rör den, men är det nått jag kan gjöra med VIDA tro, om dom säg har tappat kalibreringen ?
Rören till spridarna måste inte bytas fast det är vad som står i beskrivningen.
Men ibland går de inte att återanvända (inte hänt mej än 8) ).

Jag kan inte se vad Ts gjort för fel enligt texten.
För om du bara skruvat av toppen på en spridare så borde motorn gå på de andra cylindrarna om spridaren blir felkalibrerad.
Du har satt tillbaka elen till styrningen på spridarna?

(många ändringar blev det i texten)
Satt tilbake elen på alla, o gjorde en "Norsk" resett på bilen ved o gnugga pluss och minus mot en annan. Inte när polerna var kopplat på batteriet givetvis. Men jag mistänker at det är för lågt tryck i fuel railen, jag menar, när bilen står på tomgång så har railen over 2900 PSI i tryck (när den gick....), vid cranking har jag bara 150 max. Har crankat varje dag i en väcka nu, ingenting som händer.

Borde säkert byta ut spridarrören oavsett, men har på kjänslan at det inte vill lösa nått. Kan et tätt dieselfilter ge för lågt tryck i railen ? Mitt var bytt i Juli förra året men allt var väl efter det bytet helt til nu. Aldrig vart svårstartad över huvudtaget, oavsett hur jävla kallt det har varit :???: .
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]