Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av essex
Går inte att starta bilen med startmotorn när den är kall, bränslepumpen går, motorn snurrar med bra fart men vägrar tända ordentlig står bara och småpuffar lite.
Det går att bogsera igång den när den är kall men det funkar inte med starthjälp från annan bil.
När den bogserats igång och får bli varm så startar den med nyckelvridning.
Vad ska man börja kolla?
Senast redigerad av 1 essex, redigerad totalt 0 gånger.
av essex
Har kollat felkoder men får följande, uttag 2: 1 1 1 och i uttag 6: 1 1 1 efter vad jag kan se i guiden för felkoder så betyder det inga fel.
av essex
Verkar bland annat vara bränslepumpreläet som spökar, tog bort reläet och lade på direktström så pumpen går konstant då började bilen hosta lite och startade sedan.
Pumpen verkar ändå sakta ner en hel del när jag vrider till startläget.
Kan det tänkas vara tändningslåset som spökar, eller nåt annat som orsakar strömbortfallet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det verkar som att den får för lite vid start, har du kollat om tankpumpen fungerar? När motorn går, öppna tanklocket och lyssna. Det hörs tydligt när den går. Om den inte går, får huvudpumpen svårt att få upp trycket. Särskilt om tanken är mindre än halv. Ett ganska vanligt fel annars vi sådana här fel är temp.mätaren för motorstyrningen, men då ska den visa felkod. Typ 1-2-3 men då ska egentligen lampan lysa också

Mvh
Lennart
av essex
Båda pumparna går men det kommer bara luft när jag släpper på anslutningen i motorrummet.
Har ca 20 liter i tanken.
Har även bytt bränslefiltret och det var mest luft som kom ut närjag lossade anslutningarna på filtret.
Funderar på om det är tankpumpen som trasslar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Då måste den ta tjyvluft någonstans. Om det skulle ta in luft på vägen någonstans borde det läcka där med motorn avstängd. Enda stället det kan läcka in luft utan att det läcker ut bensin är tank armaturen. Den sitter ju ovanför bensin nivån i tanken, och det rostar hej vilt där om man inte ser efter det. Det sitter en lucka under baksätet, där kan man kolla hur det ser ut.

Mvh
Lennart
av essex
Nu funkar bilen igen.
Var en kombination av fel tankpumpen gick men pumpade inget, har provat den utanför tanken pumphjulet verkar ha släppt från motoraxeln.
Sen satt kamremmen 2 kugg fel, efter byte och rätt inställning går den bra nu.
Tack för tipsen, vad som kunde vara felet.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgraderi[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]