NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Söker lite råd och dåd angående min bil som denna vinter valt att börja krångla med oss - till synes utan anledning. Bilen har de senaste veckorna vägrat starta vid 2 tillfällen, senast idag. Dieselvärmaren har varit inställd och värmt upp bilen båda gångerna, dock vägrar bilen starta när man väl kommer ut till den. Startmotorn hackar en stund men bilen går inte igång utan starthjälp.

Jag har med starthjälp fått igång bilen båda gångerna, dock tog det flera försök nu idag med ett par timmars mellanrum innan bilen till sist (3-4 försöket) gick igång. Gången innan (2-3v sedan) startade den direkt med starthjälpen på första försöket.

Till saken hör också att flera konstiga felmeddelanden dykt upp i displayen för cirka en vecka sedan (växellåda funktion nedsatt, samt antisladdservice erfodras) men dessa meddelanden har försvunnit så fort man startat om bilen och ej kommit tillbaka. Jag har varit inne på Volvo som kollat batteriet och ev. felkoder. Ingenting konstigt hittades och batteriets hälsa är "100%". Verkstadskillen tyckte att det inte var så mycket att bry sig om utan att det troligtvis var en urladdning pga att dieselvärmaren gått mycket sista tiden. Underhållsladda ibland var rekommendationen. Vi kör dock bilen minst 4-5mil i princip varje gång den rullar vilket innebär att batteriet bör vara kontinuerligt välladdat. Jag valde även att underhållsladda batteriet nu idag, men det verkar ej behövas då laddaren direkt indikerar att batteriet är fulladdat - trots att jag tidigare idag alltså varit tvungen att ta till starthjälp och därefter kört ca en kvart bara. Det har heller ALDRIG dykt upp någon varning om "låg batterispänning" i displayen som det gjort på tidigare modeller av denna bil jag haft.

Finns det någon som har råkat ut för något liknande? Någon rekommendation ang. vad jag ska göra härnäst? Är sådär sugen på att leta efter fel på verkstad som "inte finns" men uppenbarligen är något knas. Samtidigt är det inte särskilt kul att stå beredd med starthjälp varje morgon för att man är osäker på om man kommer iväg....
Jag skulle nog säga att batteriet är dåligt trots att laddaren visar annat och likaså vad Volvo säger. Det kan ha tappat kapacitet. Enklast är att åka till någon som håller på med batterier och be dem göra ett belastningstest för att se om det finns ork kvar i batteriet.

Symptomen du har pekar verkligen åt dåligt batteri. Vilket säkert flera kommer påpeka.
fjohan82: Det är något liknande på min, med skillnaden att jag upplever att startmotorn hackar till och låter lite mer när jag försöker starta.

Tackar för det enhälliga rådet! Det blir helt enkelt ett besök till Volvo nästa vecka för att införskaffa nytt batteri. Kommer uppdatera tråden med resultat i hopp om att den kanske hjälper fler med liknande bekymmer framöver.

Rekommenderar ni att jag byter till samma/liknande batteri eller ett med större kapacitet än det som nu sitter i? Volvos orginalbatterier eller annat märke?
larsvinterdack skrev:fjohan82: Det är något liknande på min, med skillnaden att jag upplever att startmotorn hackar till och låter lite mer när jag försöker starta.

Tackar för det enhälliga rådet! Det blir helt enkelt ett besök till Volvo nästa vecka för att införskaffa nytt batteri. Kommer uppdatera tråden med resultat i hopp om att den kanske hjälper fler med liknande bekymmer framöver.

Rekommenderar ni att jag byter till samma/liknande batteri eller ett med större kapacitet än det som nu sitter i? Volvos orginalbatterier eller annat märke?
Vill minnas att mitt nya batteri är på 80 Ah, det gamla var på 60 Ah. Det byttes på Volvo hösten -14. Kan kolla mera exakt vad som står på batteriet om det önskas.
Du behöver ett nytt batteri, men inte ett vanligt startbatteri! Precis som kvillebäck är inne på ska du ha ett AGM-batteri.

Saken med bränslevärmare är att de går när bilen är avslagen, dvs drivs av batteriet och ett startbatteri är inte byggt för en kontinuerlig belastning. Det är samma sak som att gång på gång glömma halvljuset på, det tar stryk av det.
Något som tål djupurladdningar är förbrukningsbatterier (som du har ex i en husvagn), men de har ingen vidare starteffekt, dvs är sämre på att dra igång en motor.

AGM är som en ljuv förening av ett startbatteri (hög starteffekt) och ett förbrukningsbatteri (tål belastning) och det tar dessutom laddning snabbare.

När vi säljer batterier till bilar med någon form av värmare rekommenderar vi alltid AGM, likaså om det är en taxi till exempel.

Så tänker du fortsätta använda värmaren, köp ett AGM. Annars kommer ditt batteri tackla av ganska snabbt igen. :)

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]