Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iceman92kimi
Har för någon månad sedan köpt en Volvo V70 D5 2007 med automat låda, den har 185 hk och 400 nm funderar om det lönar sej med polestar optimering, dom lovar 205 hk och 450 nm märker man skillnaden och håller lådan?
Användarvisningsbild
av EjS
iceman92kimi skrev:Har för någon månad sedan köpt en Volvo V70 D5 2007 med automat låda, den har 185 hk och 400 nm funderar om det lönar sej med polestar optimering, dom lovar 205 hk och 450 nm märker man skillnaden och håller lådan?
Har en xc60 2009 som gått 17000 mil. Motorn går bra och lådan med. Har bytt olja vid 9000.

Ja det märks. Turbon laddar tidigare och i mellanregister drar den mycket mer.

Kan rekommanderas.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Polestar är ju Volvos egen optimering och det är väl med tanke på att grejorna ska hålla man inte tar ut samma effekt som andra trimfirmor gör. Visst gör optimeringen skillnad men man ska kanske inte förvänta sig någon enorm sådan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Polestars effekt är nog i själva verket i underkant. T.ex för ett antal år sedan när jag hade en MY10 XC60 D5 aut Polestar, alltså "nya" D5 med dubbelturbo, 225hk/460Nm. Jämförde den mot en XC60 med Rica-trim, som gav 240(?)hk och 520(?)Nm. Lika snabba både från 0 och i fart....

Volvo vet när var hur effekten ska komma och när den ska vara begränsad för att sakerna ska hålla, eftersom det är Volvo som har utvecklat drivlinan. Så du kan vara lugn!

Har inte testat just 185->205, men alla andra jag har provat har gjort märkbar skillnad, så är övertygad att det blir skillnad på din med.
Användarvisningsbild
av EjS
Sceptic skrev:Polestar är ju Volvos egen optimering och det är väl med tanke på att grejorna ska hålla man inte tar ut samma effekt som andra trimfirmor gör. Visst gör optimeringen skillnad men man ska kanske inte förvänta sig någon enorm sådan.
Jag åkt 7000 mil med den kombinationen och det gör skillnad.

Samtidigt har jag mätad effekt på en 225 hk polestar d5 och där är effekten runt 250 hk. Momentet är däremot mindre än utlovat på lågt varv - men mycket högre på högt varv.

Som det skrivs annanstans i tråden så verkar det att polestar ger mer effekt än vad som skrivs.

Det som är bra med hög effekt vid högt varv är att prestanda förbättras samtidigt som att växellåda inte tar stryk iom att momentet är relativt på hög varv jämnfört med max moment.

Och det är präcis ett bredare register jag vill åt och därför är Polestar riktigt bra. Moment saknas ju inte lika mycket som effekt på en diesel.
av iceman92kimi
Tack för alla svar, låter nog lockande :-) De är ju alltin rolit att ha mycket vrid och om en gång lådan håller ihop så är det ju inte mycket nackdelar med det
av RonniePersson
Lånar tråden lite.

Har funderat på att Polestar optimera min Volvo V70 2,4 D automat från 2006. Idag har bilen 163 hk och 340 nm i vrid. På somrarna drar vi en hel del med vår husvagn, så mer effekt är välkommet. Men bara om grejorna håller? Bilen är ju som sagt inte ny längre, och har i dagsläget rullat nästan 24 500 mil. Dock är den i mycket bra skick.

Men, vad tycker ni, har bilen rullat för långt för att det ska vara värt pengarna? Ska ha kvar bilen i minst två år. Kör ca 2500 mil om året.

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av tottish85
RonniePersson skrev:Lånar tråden lite.

Har funderat på att Polestar optimera min Volvo V70 2,4 D automat från 2006. Idag har bilen 163 hk och 340 nm i vrid. På somrarna drar vi en hel del med vår husvagn, så mer effekt är välkommet. Men bara om grejorna håller? Bilen är ju som sagt inte ny längre, och har i dagsläget rullat nästan 24 500 mil. Dock är den i mycket bra skick.

Men, vad tycker ni, har bilen rullat för långt för att det ska vara värt pengarna? Ska ha kvar bilen i minst två år. Kör ca 2500 mil om året.

Mvh Ronnie
Ja har precis samma fundering, fast min har manuell och har gått en tusing mer än din.
Jag är riktigt sugen, och det lutar nog mot polestar. Kul att kunna regga in nya effekten, sen tror jag att polestar kan ha en positiv inverkan på salupriset :)
Kör också runt 2500-3000/år men ska nog ha kvar den mellan 5-10 år :)
Användarvisningsbild
av Kriegarn
Polade min XC70 D4 AWD MY14 första veckan optimeringen släpptes. Nu är motorn inte längre strypt. Går lika snålt och som en dröm över hela registret...
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]