Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Grrr!
Får inte loss min spindelled på min 945 -98. Bultarna är loss men den lossar inte från "tappen". Jag har värmt med gasol och bankat med en nyinköpt "klo", men icke. 5-56, värme och banka....Är det någon som har fler förslag?
Ska jag ta loss bärarmarna och sätta upp i skruvstycket?

Tacksam för alla förslag

MVH Ove
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ska nog skruva fast spindelleden i fjäderbenet igen så får du ordentligt "mothåll". Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "klo". Du har fått bort muttern under bärarmen hoppas jag. Jag brukar använda 2 större hammare/mindre slägga, en att "hålla mot" med och en att slå med och ett spett eller en bräda ( 45x95 och 1,5 m lång) som "sticks in" över bärarmen och under staget från bärarmen till ramen. Så får man ligga under bilen och hålla ner spett/bräda och hålla mot med en slägga och slå med hammaren. Denna metod lärde jag mig när jag jobbade som bilmek på -60 och -70-talet. Då fanns det inte så många hjälpmedel, det kom i mitten på -70 talet. I alla fall på landsorten där jag jobbade då. Har du en medhjälpare med att trycka på spettet blir det lättare. Sedan när bärarmen lossnat skruvar du bort spindeĺeden och i med den nya.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Misstänkte att det var något sådant. Förutsättningen för att den ska fungera är också bra mothåll. I mitten på -70 talet kom det tryckluftdrivna sådana, det underlättade betydligt. Men vi kallade det för "gaffel". Om du provar att "kila" den rakt mot antingen bärarmens längdriktning eller staget mot ramen och slå till ordentligt, ska det räcka med ett slag. Hemligheten är att det får inte "fjädra emot"

Mvh
Lennart
av lokove
Tack Lennart!
Du gav mig ny energi. Tog loss hela paketet med två länkarmar. Satte upp i skruvstycket och använde en del våld, men den gav sig.
Nu ska jag snygga till det hela och sedan montera nytt och insmort.

Tack!

//Ove
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]