Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
Har nu köpt en riktig bil igen, blev av med 850 äntligen! hittade en tråkig 740 från 85 med förknasare, fast verkar ganska schyst undertill, så bilen skall fixas till ordentligt o användas lite som finbil på sommaren. OK, vet inte om man kan kalla en gammal 740 för entusiastbil, men den e ju ändå 30 år gammal o alla bilar blir veteraner nångång, finns inte så många kvar. anledningen till köpet var främst för att jag gillar enkla robusta konstruktioner, förgasaren är en sån grej jag gillar skarpt, trött men snål, rätt inställd, o den som blir stående längst vägen med en sån här bil, har gjort nåt allvarligt fel. frågan är om man kan pigga upp bilen lite o få några hk extra enkelt o lätt?
av dalldall
har ju haft några 7ser o en 945 innan, gillar förgasarmodellen, enkel, snål o trött, som jag haha! har aldrig gillat framhjulsdrivet, men har haft några mest för säkerheten. egentligen behöver vi bara en bil, men såklart några ggr per månad ändå 2, så då passar denna perfekt. det bästa med dessa bilar e ju att dom e äckligt billiga o enkla att reparera, som en bubbla uniefär, man blir glad när man öppnar motorhuven o tittar på enkelheten själv. så denna skall bli en pärla så småningom.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har också "bara"haft förgasarbilar ( mest Volvo) men jag ångrar inte en sekund när jag "offrade" farsans gamla 144 -72 mot svågerns 745 GLT 16V -88B våren 2008. Jag har visserligen haft en hel del problem under åren men jag har definitivt lärt mig hur detta insprutningssystem fungerar. Med stor hjälp från detta forum ock mycket läsande så har jag blivit ganska duktig på det.

Mvh
Lennart
av dalldall
lennarte skrev:Jag har också "bara"haft förgasarbilar ( mest Volvo) men jag ångrar inte en sekund när jag "offrade" farsans gamla 144 -72 mot svågerns 745 GLT 16V -88B våren 2008. Jag har visserligen haft en hel del problem under åren men jag har definitivt lärt mig hur detta insprutningssystem fungerar. Med stor hjälp från detta forum ock mycket läsande så har jag blivit ganska duktig på det.

Mvh
Lennart
hej, jo har läst en del trådar om dina problem. just nu e jag glad o slippa insprut för tillfället, har annat o pyssla med+ en v70 02 som kräver vård hela tiden :( gamla volvo e gött, bara krocksäkerheten man skulle vilja ha mer av i en gammal bil.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgraderi[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]