Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag kopplade ur min blockvärmare och anslöt en batteriladdare istället, det behövs då man kör korta sträckor och använder bensinvärmaren gärna och ofta. Jag brukar placera nånting framför hastighetsmätaren, typ en handske eller nåt, för att påminna mig själv om att koppla ur sladden. Jag har klarat mig hittills med denna bil.

Uttaget inne i elstolpen är dock sönderslitet pga en fadäs för några år sen. :oops:

Undrar när Calix och Defa kommer med nån slags startspärrstillsats.
av Fenerim
Köpte ny kabel och det funkde inte heller:(
Ingen som vet vad det kan vara för fel?

TS
av GeBo
GeBo skrev:förmodligen intagskontakten som fått sig en smäll isf.
då får man byta hela intagskabeln.
har du kollat detta?
av Rådlös
Har du kollat säkringar?
Sitter det en säkring för varje uttag eller har du någon elcentral för flera uttag.
av Fenerim
jag provade på jobbet och där funkade det inte heller. Så felet ligger någonstans i bilen.

När jag backade ur så satt sladden kvar på intagskontakten men andra änden rycktes ut som är kopplad till elstolpen.
Jag kollade intagsskontakten och piggarna var inte böjda såg bra ut.

Kan det vara någon säkring som pajat eller något glapp någonstans ?

TS
Senast redigerad av 1 Fenerim, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Det finns inga säkringar. Ett motorvärmarsystem är mycket enkelt uppbyggt och orsaken kan inte vara nåt annat än glappkontakt. Troligtvis i Y-kontakten som förgrenar till blockvärmare och kupé.

Det är i och för sig ganska svårt att tro att grenkontakten skulle ha hoppat ur utan att intagskontakten skulle ha lossnat ur sitt fäste i stötfångaren. Kanske den är monterad i en sviktande plaststötfångare i kombination med mycket tajt kabeldragning?

Har du testat flera motorvärmarsladdar? Du kan ju ha lyckats gå och få kabelbrott i den.
av stoota
Och kupevärmarsladden är intryckt ordentligt?, tänkte så det är uteslutet som felkälla.
av AP40
Mät spänningen i kabeln om den är ok.... koppla sedan till bilen..sedan mäter du i bilen (uttaget för kupevärmaren)om det inte finns spänning där så vet du att felet är i bilen :D bara att fortsätta att mäta bit för bit så hittar du felet.
Senast redigerad av 1 AP40, redigerad totalt 0 gånger.
av GeBo
AP40 skrev:Mät spänningen i intagskabeln om den är ok....
du menar anslutningskabeln. Intagskabeln sitter fast monterad i bilen mellan intagskontakten och fördelningen...
av Fenerim
-Det jag har gjort är att köpa ny kabel
-kollat att sladden är intryckt ordentligt
- provat på tre olika elstolpar

Intagsskontakten ligger på vänster sida platsstötfångare

Jag får prova mäta spänningen och kolla y kontakten

TS

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]