Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är en lastbil, den känner av lasten på fel sätt iom det så växlar den inte rätt. Ska säga det att det är ändå en erkänt bra låda som sitter i den. Men manuell är inte ett alternativ på denna körning så (svär i kyrkan) en helautomat från Allison står längst upp på önskelistan för nästa bil.
Bilnörden skrev:Det är en lastbil, den känner av lasten på fel sätt iom det så växlar den inte rätt. Ska säga det att det är ändå en erkänt bra låda som sitter i den. Men manuell är inte ett alternativ på denna körning så (svär i kyrkan) en helautomat från Allison står längst upp på önskelistan för nästa bil.
Ah sorry, såg nu att det var en annan bil/lastbil du refererade till.
Bortsett från mina föräldrars andrabil, som jag använde en del i början på 80-talet, så har jag bara haft manuella växellådor. Men nu köpte jag automatlåda för första gången, när jag köpte bil senast (2011).
Jag har inte ångrat mig. Himla smidigt, och dessutom utmärkt när man ska finlira med släp på besvärliga underlag.
apersson850 skrev:Bortsett från mina föräldrars andrabil, som jag använde en del i början på 80-talet, så har jag bara haft manuella växellådor. Men nu köpte jag automatlåda för första gången, när jag köpte bil senast (2011).
Jag har inte ångrat mig. Himla smidigt, och dessutom utmärkt när man ska finlira med släp på besvärliga underlag.
Jag har alltid haft manuell växellåda fram till nu och ångrar mig inte. Jag tycker den nya 8-stegade lådan går mkt fint. :D
Jag önskar det gick att få T6 med manuell låda, det är ingen höjdare att åka automat, tycker jag... Att växla sekventiellt vid normal vardaglig körning är inget alternativ.
Härligt med ny bil. Hämtade min i slutet av dec en XC70 D4 AWD. Upplevde exakt samma sak med automaten. Idag efter ca 400 mil börjar jag känna att den växlar som den ska..Från början undra ja om det var nåt fel. Våran anda xc i familjen har gått 20000 o den växlade som en dröm i jämförelse.
Men nu är jag tvärnöjd :D
Automatandelen ökar år för år och det är bara att kolla modellutbud för manuell, det försvinner fler och fler.
Först kom 535d bara automat, sen försvann BMW 550i manuell, sen försvann 330d manuell, sen 530d manuell, nu finns 520d xDrive endast automat etc.
Samma med Audi, Merca, Volvo...
Om några år så finns det väll bara D2 kvar som manuell & den är ju inte så rolig att veva runt i :)

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]