Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jockep83 skrev:
CarMan skrev:Nä, varför ska man byta den?
man byte heller inte kolvar, eller vindruta :wink: (inte siktigt samma, men)
Klart som fan man ska byta vattenpump!! löphjul och spännare.. Har hört att volvo inte gör detta alltid, det är precis lika viktigt som att byta själva remmen..
Andra verkstäder gör då detta på rutin... fy vad tråkigt vid 24000mil när vattenpumpen skär och sliter av remmen, bara för att "Volvo" inte byter denna, så mycket mer jobb/pengar blir det inte när man ändå är där och grejar..

carman
Vattenpump kan man anse som förbrukningartikel jämfört med kolv osv. en kolv är gjord för att gå en motors livslängd ut. en vattenpump har lagring som kan skära...
så att göra den där jämförelsen var att visa sin okunskap :P vissa vattenpumpar dock inte volvos är skovelhjulet i plast, vilket resulterar att plasthjulet lossnar från axeln och cirkulationen i kylvätskesystemet är borta (Y) som tur är de inte plastskovellhjul i volvo vattenpumparna men men.

Vattenpumpen har en tendens att den kan börja läcka. vilket lär bero på dåligt lager. att byta vattenpump och kylarvätskan återanvänds om den ser bra ut så är de inte så stor kostnad att byta den. kostar ju runt 5-600 kr med tanke på allt arbete som de kan innebära om den skär. så är de billigt att byta i samband med service. men går ju att låta mek få avgöra när den demonterat kamrem, om vattenpump behöver bytas. men brukar bytas vid det andra kamremsbytet. om den inte visar tecken på att ha fuktat vid de första kamremsbytet.
Nefix skrev:Betalde 7900:- för min service, förutom nice price service var det kamremsbyte, bränslefilter och rengöring av vevhusventilation.
Hos Volvo i Kinna fick jag prisförslag på 7 500 för samma på en XC70 2,5t -03. Dessutom ca 2 500 för en spindelled och bromsslang fram hos Volvo i Jönköping.
Vad jag noterat är att många många bilägare fuskar med denna service, och man kan förstå varför. Den kommer precis när många vill byta, och även om man inte vill byta så svider det att lägga stora pengar på en bil med så många mil och där värdet sjunkit så pass mycket. Av 5 vagnar jag kollat på inför köp var det bara gjort på en.

Så just nu är iaf läget så (verkar det som) att många hellre säljer än tar kostnaden.
Värt kanske att komma ihåg är att bilar som är nära kamremsbyte betingar ett lägre värde.
Samtidigt tittar du på 4 år gamla trådar !?
Jag vet inte hur läget ser ut idag och på vilka årsmodeller du tittat på ?
Du skriver gamla bilar, vad är gammalt, för en del av oss är en gammal bil
en som är 10 år eller mera, en del av oss menar tre år ?!
När jag ringde olika firmor skiljde det 4.5 k för 12000 mils service på V70 my-11.
En verkstad hävdade att jag inte behövde byte av multirem o spännare mm, därav det billigare priset.
Trots att jag ringde Volvo auktoriserade verkstäder var det olika servicepunkter oavsett vad Volvo uttrycker ska ingå i servicen.
Bilia tex hävdar att byte av bromsvätska alltid sker vid 12k mil, annan verkstad mäter oljan och byter vid behov.

Kan alltså vara bra att punkt för punkt gå igenom vad ska ingå.
Den verkstad jag tog fyllde i för mycket motorolja så att jag fick åka dit och avtappa efter nån dag utan ursäkt, de tog betalt för kontroll av bromsbelägg, jag var tvungen att byta bak efter 4 månader då det var 3 mm kvar.

Haha, 4 år gammal tråd :)
Jag har precis köpt en XC70 MY06. Jag letade modeller 04-08, och jag konstaterar bara att det är på så vis att många verkar sälja hellre än att ta kostnaden. Just därför är de billigare. För mig är en bil "äldre" när den är 10år/20 000mil.

Visst, tråden är gammal, men ämnet är ju aktuellt. Kan också konstatera att vissa gör service, men väljer bort vissa moment, uppenbart för att hålla kostnaderna nere. Något som många verkar välja bort är vevhusventen, som finns uppe i en del andra trådar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget

Snabba bud, bilen inlämnad, beräknat 3 v[…]

Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]