Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harlock
Hej jag har lite problem med min s40 -99 2.0t. Vad jag undrar är om det finns ett särskilt relä till bensinpumpen och vilket relä det då är?
(Instruktionsboken till bilen är försvunnen så kan inte kolla där)

Lite snabb bakgrundsfakta om problemet:
1. För några dagar sen skulle jag åka hem från jobbet och då tände inte bilen alls. efter 30-40 försök så starta den hur lätt som helst.
2. igår var det samma sak när jag skulle hem, åkte senare iväg till ett köpcentrum och när jag skulle åka därifrån så starta bilen men gick lite bluddrigt
och efter 20m så stanna bilen och gick inte att starta (provade under 1 timmes tid med pauser). Tände dock på startgas.
3. Fick lämna bilen på plats och idag tog jag med farsan för att bogsera hem den men när jag skulle testa att starta den så hoppa den igång hur lätt som helst och jag kunde köra hem.

Mina misstankar just nu ligger på ett trasigt relä eller bensinpumpen men tänkte börja med relät för att se om det hjälper.
Kan tillägga att jag inte har tänkt på om bensinpumpen låter eller ej när han inte vill starta, har dock vikit upp baksätet nu för att kunna höra nästa gång den jävlas.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
När du vrider på tändningen så ska pumpen surra rätt högt, går inte missa ljudet från pumpen.

Vet att de finns en säkring i motorrummet som är blå och sitter i mitten av alla säkringar, stor fyrkantig och de är 20ah på den, den går till bensinpumpen och startmotorn.

Kan du vrida på tändningen och ta en plastklubba och bonka lite på bensinpumpen o se om den hoppar till i liv?
av jeg46
Ser i Haynes boken säkring F17 matar bränslepumpen 15 A på säkringen om du har 12 V där är det fel på bränslepumpen Men det finns ett relä Bränsleinsprutningens huvudrelä syns inte i boken om det är i motorrummet eller i bilen Nu finns det 2 versioner på Bränsleinsprutningen Fenix 5:1 och EMS 2000 Kolla vad ditt heter
av Harlock
Tack för svaren!

Har provat att banka lite på toppen av pumpen men gör ingen skillnad.
Nu när jag tagit fram så jag ser pumpen under baksätet så hör man ju direkt om den går igång eller inte och den är helt tyst när bilen inte startar.
Ska ta och kolla upp det ni skrev under dagen. Får åka iväg och köpa en mätare så jag kan mäta upp strömmen till soppapumpen.

När pumpen väl startar så startar bilen och går tills jag stänger av den, vilket får mig att fundera på om det kanske inte är startspärren som bråkar.
För om det vore pumpen borde den ju bråka även när bilen är igång tycker jag, eller har jag fel?
Kanske värt att prova byta antennringen? Nån som vet vad en sån kostar på volvo? För ingen skrot verkar ha en sån i närheten där jag bor.
av rudarmy
Har du läst av felkoder?
Min pump låter inte om bilen har vart igång å byggt bränsletryck.
Så om pumpen låter första gången på morgonen så är det nog inte pumpen.
Bensinlukt i motorrummet?
Googla bränsletrycksregularor (BTR)
av Harlock
Nu tror jag hittat lösningen på problemet..

När jag köpte bilen så fungerade inte extraljusen. För ca en vecka sen så tänkte jag att jag skulle kolla varför dom inte fungerade.
Brevid batteriet hängde ett relä kopplat från extraljusen med ca 7 kablar som försvann åt olika håll
och på en kabel var kabelskon avbruten och den andra delen av den kabelskon satt fast på batteriets +pol.
Givetvis ville jag ha extraljusen så jag bytte skon och koppla fast den i batteriet och extraljuset fungerade.

Nu på förmiddagen så slog det mig att startproblemen började runt samma tidpunkt som jag kopplade i extraljusen så jag gick ner till bilen och kopplade bort kabeln från +polen.
Och efter det har jag testat starta bilen 40 talet gånger nere på parkeringen och åkt en sväng med 2 stop för att handla och det finns inte en antydan av startproblem längre..

Kan det vara så att den där hemmakopplingen av extraljusen förra ägaren hade gjort kan störa startspärren på något sätt?
av Harlock
benka1 skrev:Tekniskt omöjligt...
Jag kan inte så mycket när det kommer till hur elektroniken funkar i bilar.

Men var tvungen att gå ut till bilen och testa lite bara för du skrev "tekniskt omöjligt" så jag kopplade in extraljusen igen på +polen och startproblemen kom tillbaka(Bensinpumpen går inte igång).
Så det verkar bli nått elfel i bilen när jag kopplar tillbaka extraljuskabeln på batteriet.

Hur som helst så får jag se hur bilen fungerar dom närmaste dagarna. Kan ju bara vara den berömda slumpen som leker med mig :(
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]