NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mer
Hej,

Har problem med att handbromsen tar dåligt på en Volvo V50 2.0d 2005.
När jag drar handbroms spaken så går den även högt upp.
Har smörjt upp armarna på oket där wiren sitter så att dom går lätt.
Justermuttern inne i bilen är åtskruvad max.
När jag drar åt hand bromsen är armarna nästan fullt indragna.
Bromsbeläggen bak är det cirka 1 cm kvar på.

Kan det var så att handbromsen tar dåligt för att beläggen börjar ta slut? Eller något annat?

Tack på förhand
av dieselputte
Är du säker på att armarna går helt tillbaka mha fjädern? Detta krävs för att självjusteringen skall funka.

Prova att pressa/skruva in kolvarna helt (de kan ju ha rostat fast) med avsett verktyg och pumpa med pedalen + dra i bromsspaken så kanske det blir bra. Man skall inte behöva spänna vajern om resten funkar som det skall. 1cm belägg är ok om det gäller enbart slitytan, då är de nästan som nya. Kan ju hända att någon av vajrarnas kardeler har gått av , så kolla upp det.
av Mer
Tack för ditt svar.

Ja armarna går tillbaka fint av sig själv. Armarna måste i botten för att bromsen skall ta. Det gör dom inte om jag inte spänner inne i bilen. Efter jag spänt inne i bilen på justermuttern så ställer sig armarna till hälften när handbromsen inte är dragen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Då funkar inte självjusteringen korrekt. Annars får du ta loss oken och vrida ut kolven lite grann och backa av justeringen vid spaken. Eller så är det som dieselputte säger att kolvarna kärvat ihop så de inte justerar ut sig själv.
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]