Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu jag jag felsökt, glödstiftet mäter 0,9 ohm så det var det inte fel på (vilket jag inte häller misstänkte då den tände och gick ett tag). Men däremot så var flamvakten helt död och precis som SA4AQS sa så var benen sönder.

Som tur är så har jag nyss köpts en till komplett fungerande värmare som får donera flamvakten, så hoppas jag att det bara är den som spökar :-)

Stort tack för tipsen!
Lite förklaring? Menar du vanliga flatstift? Det finns i princip 4 storlekar att välja på. Dom är 6,3 mm, 4,8 mm och 2,8 mm. Sedan finns det någon grövre modell också, men det kan knappast vara aktuellt i ditt fall. Nu vet inte jag hur dom enheter ser ut som du vill koppla in. Men storleken 6,3 mm är den absolut vanligaste. Dom andra två förekommer men ganska sällsynt. Måttet är alltså bredden på flatstiftet.
Sedan finns det en mängd olika utformning på flatstiftsylsorna. Vinklade, förgrenade, raka, oisolerade, helisolerade etc. etc. Det är ju en fördel med helisolerade i ett motorrum eller någon annan stans i en bil. Skall du koppla in dig på ett stift där det redan finns en flatstiftshylsa, så skall du ha en förgrenad. Och då sätter du den förgrenade hylsan på den nu nya och aktuella kabeln. Där sätter du sedan på flatstiftet från den gamla kabeln med hylsan på förgreningen. Det finns en poäng med detta. Om du av någon anledning säljer bilen kanske du vill behålla värmarstarten av något nu okänt skäl. Då kan du lätt koppla ur din förgrenade kabel och sätta tillbaka den ursprungliga på rätt plats. Du behöver alltså inte klippa några kablar eller annat.
Är det ett nu oanvänt flatstift behöver du inte tänka på detta. Då går du bara rakt på med din nya flatstiftshylsa utan förgrening.
Du skall ha rätt verktyg också. T.ex en sådan här: http://www.electrokit.com/crimptang-for ... skor.45209
Inte en sådan billig plåttång som säljs på många ställen.
Den här tången har tre presslägen. Ett rött, ett blått och ett gult. Färgerna står för kabelarean, alltså kabelns tvärsnittyta. Rött betyder 1,5 kvadrat, blått betyder 2,5 kvadrat och gult betyder 6 kvadrat. Högst troligt skall du bara ha 1,5 kvadrat. Kabelskorna och flatstiften följer samma färgkod som märkningen på tängerna, alltså röda hylsor i ditt fall.
Tången i länken är bara ett bildexempel. Alla dom stora bilprylvaruhusen säljer likvärdiga tänger för max 300 kr. Där kan du också köpa kabelskor och flatstift.
Om du fortfarande känner osäkerhet inför detta, ta ett foto på den aktuella enheten där du skall koppla in dig, så berättar vi vilken flatstiftshylsa du skall ha.
Oj, jag var kanske lite otydlig om vad jag behövde!

Jag behöver ett flatstift som passar i kontakten på cargard larmet. Alltså ett flatstift som man trycker fast i själva kontakstycket och sedan trycker man fast hela kontakten i styrboxen.

Har sett att det fins iso flatstift och mini iso flatstift osv...
Så jag skulle behöva veta vad flatstiften heter som passar att klicka fast i kontakten på cargard styrboxen?
OK! Då lämnar jag över till den som vet hur kontakthuset ser ut och eventuellt vad det heter.
Det är ju så här att det finns en uppsjö av olika kontakter. Några är vanligare än dom övriga i t.ex bilsammanhang, men man bör veta kontakttyp och kabelarea etc. etc.

Ett tillägg: Har du larmdosan löstagbar? Gå till en elektronikbutik och visa upp den där och säg att du vill ha den hylsan som passar i det motsvarande kontakthuset.
ELFA är störst och dyrast. Men dom har det mesta som går att köpa. Kjell & Co har en del, men inte allt. Du kanske till slut får vända dig till dom som säljer Cargard?

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]