Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snabbis
Jag fick min ena antenn utbytt som sitter monterad i taket, den började bli sämre och sämre så det fick inte ens låsa upp manuellt och till slut fick jag som racetwin2 att den varnade för att nyckeln inte fanns , även om ja satt i bilen.
Nu har dock det börjat igen, så jag undrar om den nya antennen jag fick monterad va av samma typ som satt och inte av en ny typ. Ska lämna in bilen en dag det passar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det finns en hel flock med antenner. Den som kollar om nyckeln är i bilen är inte samma som används för upplåsning. Det sitter antenner i dörrarna och i bakluckan också, exempelvis.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det var som du skriver: räckvidden blev sämre och sämre. Antennfel var tydligen väldigt vanligt på Keylessystemet. Även om jag inte råkat ut för det på mina två tidigare bilar. De dubbelkollade inte ens batteriet i fjärren innan de bokade verkstadstid.
av Elmeholt
Nu har jag varit till verkstan, de hade ett rapporterat fel från volvo där just detta felsymptom uppstår. Det är någon centralenhet till själva keyless/låsning från nyckeln-systemet som ska bytas.
Delen byts tydligen väldigt ofta så den är restnoterade så ska in den 9e och byta. Håller tummarna att det hjälper.
Användarvisningsbild
av apersson850
Känns ju mer troligt att det är något typ antennförstärkare som krånglar, inte en enskild antenn. Min keyless fungerar exempelvis utmärkt utan antennen i bakluckan, så länge jag inte står just vi bakluckan. Provade det av en händelse när jag hade innerpanelen på bakluckan nerplockad, och därför bakre antennen urkopplad.
av Antebb
Hej, jag har haft samma problem med nin fjärrnyckel med PCC, V70 2015. Räckvidden blev sämre och keyless fungerade inte. Fick larm om att "bilnyckel borttagen från bilen", fast nyckeln satt i sin hållare. Bytte fjärrmottagaren som sitter i taket (total kostnad inkl felsökning 4.600kr) . Dock drar batterierna ur snabbt i nyckeln och jag få larm om "Bilnyckel låg batterispänning" efter bara 6 månader. Känns som att keyless inte är ett stabilt system.

Någon som varit med om fel på själva nyckeln?
Användarvisningsbild
av apersson850
Mitt keyless har fungerat bra hittills. Men det är "bara" sju år och 26000 mil, så jag vet inget om hur det är på längre sikt.
Jag har bytt batteri två gånger, tror jag.
av Buck666
Hej. Någon som vet vilken del man ska sikta på att byta först, antennen eller centralenheten?

Min nyckel fungerar endast i direkt anslutning till bilen, och ibland säger bilen att nyckeln är borttagen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av William85
Har ni någon reservnyckel att testa för att utesluta nyckeln?

När vår ena nyckel långsamt dog så var det antennstyrkan i den som avtog och det gav liknande symptom som ovan.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]