...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Det finns ju en stooooooor "border shop" precis där i närheten med väldigt billig sprit... hon kanske kom direkt därifrån och varit tvungen att smaka lite.
Jo tack, 8000 kvm, det mesta alkohol på den där spritpråmen. ;) Himmelriket no.2
Plottade ut hur vi körde från Franska kusten fram till Lübeck.. Första dagens tripp var från Reading, väster om London till Lübeck.

Bild
Fick syn på dina klipp på Youtube för ett tag sedan.

Kul att du filmar hur vardagen ser ut för många!

Ibland undrar man hur vissa klarade av att få sitt körkort.

Det jag däremot är kritisk mot är hur du/ni/vissa stör sig på oss lastbilschaufförer som kör om andra lastbilar.

Vi har också en tid att passa och i de flesta fall så är det inte olagligt att köra om (om man håller sig inom hastighetsbegränsningen)
Här där jag bor har vi speciella tider på E6 då vi får lov att köra om varandra, men folk visar ingen respekt ändå.

Själv så tutar folk och blinkar med ljuset mot mig när jag kör om en annan lastbil.

Det är typiska personer som ligger precis i baken och inte orkar vänta några sekunder extra, tyvärr :evil:

En dag när vi väl behöver tvärnita så är det mest synd om den bakom!
Jag är noga med att hålla avståndet, och har viss förståelse för lastbilschaffisars tider och att man ev måste ta rast på helt galet ställe om man inte får köra dom där km/h snabbare än lastbilen framför.
Men ibland pajar det för mycket av övrig trafik för att det ska vara okej, och det verkar som att det aldrig är någon lastbilschaffis som vill underlätta för sin kollega och sakta in några få km/h just när den som kör 2km/h snabbare ska passera, så det tar ju flera kilometer för en omkörning.
Görs den då i fel tid, då det är mycket trafik, påverkar den flödet långt bakåt, och kan t.o.m leda till långsamtgående köer.

Sen är många lastbilschaffisar bra förare, där det märks att dom har bra koll på sitt ekipage och på annan trafik.. men dom kommer ju sällan med i mina filmer då det inte händer något spännande runt dem. ;)

Tycker att det kan vara klokt att införa omkörningsförbud nära större städer timmarna runt rusning. Det behöver inte gälla speciellt många mil, så tidsförlusten behöver inte bli stor, och på E6an ökade ju t.o.m snittfarten för tung trafik med några km/h när man införde omkörningsförbudet, då det blev mindre köbildning och bättre flyt på trafiken i allmänhet. Det tjänar både tung trafik och bilister på.
joel80 skrev:Kalle: Jag får nog hålla med Benny. Han kan ju haft sämre däck/bil/vana att körs i snö än vad du har. :)
Ptja tom odubbade däck har väl bra grepp på en riktig vinterväg vid -15 :) På väg tillbak kom jag ikapp en A6 Allroad som höll 70 på 90-väg, han har väl bätre förutsättningar än mig att hålla hastigheten :-)-)

För övrigt så gör dimljusen på en lastbil stor skillnad på ljuset, vilket man inte kan säga om personbilarnas.

/Kalle
~Kalle~ skrev:...För övrigt så gör dimljusen på en lastbil stor skillnad på ljuset, vilket man inte kan säga om personbilarnas.

/Kalle
Helt riktigt, de bländar oss lågt sittande bilister mycket bättre än en personbils...

Förstår användandet om man skall köra där det är trångt eller manövrera i lägre fart, men i 90 på landsvägen lyser de kortare än det synfält som man behöver titta i. Har också kört nyare lastbil och testat för att försöka förstå, men...
Håller med Bemny igen! Ett himla ofog att blända bilister med dimljus, samt att förarna pajar sitt eget mörkerseende och inte ser lika långt fram.

Vad gäller bilar med AWD så säger det egentligen inget om hur den klarar att ligga o köra i snö. Bara när man accelererar som det har betydelse. Ska du bromsa o väja är det fortfarande bromsar och antilsladd som jobbar.
Så en AWD med oerfaren förare och kanske inte dom bästa däcken gör nog rätt i att hålla sig i högerkörfältet o ta det lite lugnare. ;)
BennyL skrev:Sedan har jag undrat många gånger varför "man" kör med dimljus fram tända på en lastbil?
Med tanke på hur kort de lyser och vilken oduglig sikthjälp det är på en personbil så borde det inte göra så mycket nytta för en lastbilschaufför som sitter betydligt mycket högre och har första siktpunkt längre fram, bortom ljuset... Förstår inte. ?:-/
Nu försvarar jag ju inte beteendet som sådant, men vi hade tidigare en Volvo FH från 04-05 någonstans, med så fullständigt katastrofalt dåligt halvljus att man nästan kunde tro att det var parkeringsljuset som lyste - tände man dimljuset också (eller istället, beroende på situation) så såg du mycket mer. Vi försökte det mesta kort om att fulkonvertera till xenon men det blev aldrig så mycket bättre.
joel80 skrev:Vad gäller bilar med AWD så säger det egentligen inget om hur den klarar att ligga o köra i snö. Bara när man accelererar som det har betydelse. Ska du bromsa o väja är det fortfarande bromsar och antilsladd som jobbar.
Så en AWD med oerfaren förare och kanske inte dom bästa däcken gör nog rätt i att hålla sig i högerkörfältet o ta det lite lugnare. ;)
Körde hem från Sundsvall till Jönköping idag med en V70 D4 AWD och Hakka 7, upptäckte vid provbromsning att ABS:en jobbade men det bromsade inte så mycket, vid acceleration från 50 km/h på E4:an så blinkade antispinnlampan rätt mycket. Så fast det var 110 väg, fyrhjulsdriven Volvo och Hakka 7, så låg jag i 80 km/h ganska länge, glädjeämnet var väl förbrukningen. En kort sammanfattning: FAN VAD HALT DET VAR :cry:
  • 1
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 356

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]